Intenzív kutatás zajlik a verőcei hajóbaleset kapcsán  - nyilatkozott a MAHOSZ is

A szombat éjjeli verőcei hajóbaleset után a parton, a vízen és a levegőben is nagy erőkkel folyik az eltűnt utasok keresése. A balesetben ketten életüket vesztették, további öt személyt pedig még mindig keresnek.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője vasárnap délben az MTI-vel közölte, hogy a keresésben hőkamerás és egyéb drónokat is bevetnek. A katasztrófavédelem csaknem 90 emberrel és 31 technikai eszközzel vesz részt a műveletben, amelyben a fővárosból, Pest és Bács-Kiskun vármegyéből érkezett erők is segítenek. A hivatásos egységek mellett önkéntes tűzoltó-egyesületek és mentőszervezetek is részt vesznek a kutatásban.

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltóhajója a Megyeri híd közelében találta meg a vízen úszó roncsot, amelyet az újpesti kikötőbe vontattak. A jármű maradványait jelenleg a rendőrség és a közlekedési hatóság vizsgálja. A mentőegységek váltásokban dolgoznak, hogy folyamatosan tudják folytatni a keresést.

A balesetet okozó hajó a Ms. Heidelberg nevű szállodahajó lehetett, amely 109,4 méter hosszú és 11,4 méter széles, 110 fő befogadóképességgel és 35 fős legénységgel rendelkezik. A hajó Komáromnál állt meg, ahol a hajó oldalán sérüléseket észleltek. A rendőrség több ember halálát okozó víziközlekedés-veszélyeztetés gyanúja miatt indított büntetőeljárást, és a nyomozás során informatikai és hajózási szakértőket is bevontak. A nyomozás célja a baleset körülményeinek tisztázása és a felelősség megállapítása.

„A baleset pontos körülményei jelenleg nem ismertek, ezért konkrétumokról nem lehet még beszélni” – nyilatkozta Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) szóvivője a frisshirek.hu megkeresésére.

Hozzátette: mindenkiért, aki hajóra száll, azért felelősséget éreznek s egyúttal együttérzéséről biztosította a balesetben érintett áldozatok családját.

Ami biztos, hogy a jelen balesetben megsérült hobbyhajó egy sportcélú kishajó, amit bárki vásárolhat ma, vezetni azonban megfelelő képzés és vizsga után lehet.

„Aki ilyet elvégzett, az tudja, hogy a hajózási szabályzat 6. fejezete értelmében minden esetben a kis hobbyhajónak kell elsőbbséget adnia a nagyhajónak. Sőt 30 méter távolságot kell kötelezően tartania, és nem keresztezheti az útvonalát. Tehát ha valóban egy nagyhajóval ütközött a hobbyhajó, akkor vélhetően ez az ő felelőssége volt” – közölte Tóth Mihály.

A jelenlegi információk alapján a megtalált hobbyhajó sérülései arra engednek következtetni, hogy nagy sebességgel ütközött valamivel. Egyelőre nem egyértelmű, hogy mivel.

Az éjszakai látási viszonyok, az időjárás hajózásra megfelelőek voltak, a Dunán azonban nincsenek olyan lámpák, mint mondjuk az autópályákon, így aki éjszaka hobbyhajósként hajózik, kell, hogy legyen kellő jártassága az éjszakai hajózásban.

„A nagyhajók, mint a szállodahajók, utasszállító hajók rendelkeznek AIS-szal, fedélzeti navigációs rendszerrel, ami pontosan megmutatja az útvonalukat, a haladási sebességüket stb., így ezek a hajók akkor is érzékelik egymást, ha szabad szemmel nem is láthatóak. A hobbyhajókon ilyen nincsen. A hajót vezető személynek ezért sötétedés után fokozottan figyelnie kell, és minden esteben be kell tartania hajózási szabályokat, ugyanúgy, mint a közutakon, autópályán a KRESZ-t” - tette hozzá.

A balesettel kapcsolatban annyi tény, hogy a Megyeri hídnál megtalált kishajó roncsai alapján visszaszámoltak a vélt sodródási irányán és ebből arra következtettek, hogy Verőce környékén történhetett egy ütközés.

"Az is tény, hogy az adott időben egy szállodahajó járt arra, amin szintén észlelhető sérülések vannak, de ezek eredete még nem tisztázott minden kétséget kizáróan” - nyilatkozta a frisshirek.hu-nak Tóth Mihály, a MAHOSZ szóvivője.