Rekorddöntő exobolygót fedeztek fel civil tudósok

Egy civil tudósokból és csillagászokból álló nemzetközi csapat felfedezett egy Neptunusz méretű exobolygót, amely egy kettős csillagrendszerben helyezkedik el, körülbelül 309 fényévre a Földtől.

A TOI 4633 bolygó, melyet becenevén Percivalnak hívnak, először civil tudósok által lett azonosítva, akik a NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) által gyűjtött adatokat elemezték. A NASA TESS Planet Hunters projektje során több mint 43 ezer önkéntes vett részt 90 országból, akik mintegy 25 millió objektumot katalogizáltak. Nora Eisner, a projekt vezető kutatója szerint a többcsillagos rendszerekben található bolygók felfedezése kulcsfontosságú a bolygóképződés megértéséhez.

A civil tudósok által jelzett lehetséges új bolygó, a TOI 4633, vagyis Percival, közelebbi vizsgálata során a csillagászok megerősítették annak létezését. A Cosmos Magazine szerint a csillagászok megfigyelték, ahogy a bolygó áthaladt az egyik gazdacsillag előtt, ami a csillag fényének elhalványulását okozta. Ez a tranzit módszer általában olyan bolygókat talál, amelyek pályája közel van a gazdacsillagukhoz.

A TOI 4633 bolygó különlegessége, hogy 272 nap alatt kerüli meg a központi csillagot, ami szokatlanul hosszú idő a tranzit módszerrel felfedezett bolygók esetében. A bolygó rekordot döntött azzal, hogy csillaga a legfényesebb azon csillagok közül, amelyek lakható zónában helyezkednek el, és amelyek áthaladó bolygót tartanak otthon.

Simon Bentzen, a dán tudós, aki 2018 óta önkénteskedik a Planet Hunters TESS projektben, izgalmát fejezte ki a felfedezéssel kapcsolatban. Bentzen szerint nagy öröm számára, hogy részt vehetett az új rendszer felfedezésében, és reméli, hogy az új bolygók segítenek majd a bolygóképződés megértésében és más érdekes bolygókérdések megválaszolásában. Eisner hozzátette, hogy ha a bolygónak lenne holdja, az valószínűleg szilárd felszínnel rendelkezne, ami ideális hely lehetne a víz megtalálásához.