30 éve halt meg Ayrton Senna, a Formula–1 legendája

Harminc éve, 1994. május 1-jén szenvedett halálos balesetet az Imolai Nagydíjon Ayrton Senna, aki minden idők egyik legkiválóbb Formula–1-es pilótájaként vonult be a sporttörténelembe.

Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én született egy jómódú Sao Paulo-i családban. Édesapja bátorítására már négyéves korában gokartba ült, és 13 évesen megnyerte első versenyét. A dél-amerikai gokartbajnokságon győzött 1977-ben, majd 1979-ben és 1980-ban világbajnoki ezüstérmes lett. 1981-ben megnősült, Európába költözött, és bekapcsolódott a brit Formula Ford 1600-as versenysorozatába, ahol a következő évben megnyerte a brit és az európai Formula Ford 2000 bajnokságot, 1983-ban pedig a brit Formula–3-as bajnokságot is megnyerte.

A Formula–1-ben 1984. március 25-én debütált a Toleman csapatnál, és már második versenyén pontot szerzett. A Lotus csapatnál három év alatt hat futamgyőzelmet aratott, az elsőt 1985-ben Portugáliában. 1988-ban a McLaren csapatához szerződött, ahol Alain Prost lett a csapattársa. A kettejük közötti rivalizálás legendás lett, melynek során Senna gyakran kockáztatott a győzelem érdekében.

Senna 1988-ban nyolc futamgyőzelmet aratva világbajnok lett, de a következő évben csak második helyen végzett Prost mögött. 1990-ben és 1991-ben ismét világbajnok lett, utóbbi évben a 16 versenyből hetet nyert meg. 1992-ben és 1993-ban a McLarennel már nem tudott világbajnoki címet szerezni.

1994-ben a Williams csapatához igazolt, ahol az autók tervezésében Adrian Newey is részt vett, aki később a Red Bullnál is legendás tervezővé vált. Az évad kezdete azonban nem sikerült jól Sennának. Az első két versenyen kiesett, majd jött a San Marinó-i Nagydíj, melynek versenyhétvégéje tragikus események sorozatával indult. Az első szabadedzésen Rubens Barrichello súlyos balesetet szenvedett, majd Roland Ratzenberger az időmérőn vesztette életét.

A verseny napján, a hetedik körben Senna a Tamburello-kanyarban a pályáról lecsúszva betonfalnak csapódott. A balesetet követően a versenyzőt kórházba szállították, ahol halottnak nyilvánították. A tragédia Brazíliában nemzeti gyászt váltott ki, és a temetésén másfél millió ember vett részt.

A baleset után a Williams csapat vezetői és a pálya üzemeltetői ellen per indult, de 1997-ben felmentették őket. A kormányrúd törése miatt Senna nem tudta irányítani az autót, és a halálát fejsérülések okozták. Patrick Head, a kocsit tervező mérnök felelősségét kimondták, de büntetést nem szabtak ki rá, mivel az ügy elévült.

A Formula–1-ben a biztonsági előírások szigorítása következett be, a pályákat átépítették, a versenyautókat áttervezték, és bevezették a HANS-rendszert. Senna halála óta csak egy halálos versenybaleset történt a Formula–1-ben.

Senna pályafutása során 161 időmérőn 65-ször volt a leggyorsabb, és 22 alkalommal az első sorból indult. Összesen 13 645 km-en vezetett, és Monte-Carlóban hat győzelmet aratott, ami rekordnak számít. Emlékét számos szobor és emlékmű őrzi, és életéről könyvek, filmek és dalok is születtek. 2020-ban az Amazon Web Services számításai alapján ő lett minden idők leggyorsabb Formula–1-es versenyzője.

Senna és Ratzenberger emlékére rendezvényt szerveznek, amelyen többek között az FIA elnöke, Stefano Domenicali és a Minardi alapítója, Giancarlo Minardi is részt vesz. A pálya múzeumában Senna williamses autóját, sisakját és fotóit is kiállítják.

Adrian Newey, aki Senna Williams csapatánál is dolgozott, 2025-ben hagyja el a Red Bull csapatot, ahol 19 évig volt a versenyautók tervezője. Newey távozását a csapatfőnök, Christian Horner botránya is befolyásolta, akit egy alkalmazott „nem megfelelő viselkedéssel” vádolt meg, bár a Red Bull által elrendelt vizsgálat tisztázta Hornert. Newey-t a Ferrari és az Aston Martin is szeretné megszerezni, miközben a Mercedes Max Verstappent igazolná le a Red Bulltól. A Red Bull a jövő év végén lejáró motorbeszállítói szerződése után a Ford segítségével saját fejlesztésű erőforrással hajtja majd versenyautóit.