Óriási hiány van Európában a kamionsofőrökből

Az Európai Unióban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban jelenleg 233 ezer hivatásos kamionsofőr hiányzik, és ez a szám a következő négy évben akár 745 ezerre is nőhet – állapította meg a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) felmérése.

Az IRU reprezentatív felméréséből kiderül, hogy az európai tehergépkocsi-vezetők átlagéletkora 47 év, és a sofőrök harmada már 55 év feletti, ami azt jelenti, hogy a következő tíz évben sokan közülük nyugdíjba vonulhatnak. A fiatalok körében kevésbé népszerű a hivatás, csupán 5 százalékuk 25 év alatti. A vállalatok közel felében a sofőrhiány miatt csökkent a termelékenység, és 39 százalékuknál bevételcsökkenést tapasztaltak.

Magyarországon a tehergépjármű-vezetők hiánya 8 százalékos, ami körülbelül 9 ezer főt jelent. Az állam jelenleg ezer fő számára biztosítja a C+E kategória megszerzését. Romániában a helyzet súlyosabb, ott 23 ezer hivatásos gépjárművezető hiányzik, ami 10 százalékos hiányt jelent, míg Szlovákiában 14 százalékos a hiány, azaz 6 ezer ember.

Az európai vállalkozók többsége, 70 százalékuk, már lépéseket tesz a sofőrhiány kezelésére, többek között fizetésemeléssel és teljesítményjuttatással próbálják megtartani a munkaerőt és új embereket toborozni. A kamionsofőrök bérét tekintve, a nemzeti minimálbérhez képest átlagosan 55 százalékkal magasabb fizetést kapnak, Hollandiában pedig a legmagasabb a különbség, ott a kamionsofőrök bére 233 százalékkal múlja felül az állami minimumot.

A munkáltatók a jobb munkakörülmények megteremtésére is törekednek: 44 százalékuk jobb járműveket vásárol, 35 százalékuk állja a szakmához való hozzáférés költségeit, és negyedük továbbképzési lehetőségeket kínál. Azonban a tehergépkocsi-vezetői engedély és szakmai képesítés (GKI, PÁV) megszerzésének költsége jelentős akadályt jelent, Európában ez az összeg a havi minimálbér 3,7-szerese.