Kisautó és SUV ütközése a Volvo töréstesztjén

A Volvo biztonsági központjában végrehajtott legújabb törésteszt során a legkisebb és a legnagyobb Volvo modellt ütköztették egymással.

A svédországi Torslandában található létesítményben egy kompakt szabadidő-autó, az EX30 és egy hatalmas SUV, az EX90 került összeütközésre. Az EX30 4,23 méter hosszú és 1,8 tonnát nyom, míg az EX90 5,03 méteres és a 7 üléses változatban akár 2,8 tonnát is mérhet.

A törésteszt során az EX30 20 km/h sebességgel haladt, amikor oldalról 50 km/h-s sebességgel csapódott neki az EX90. Mindkét jármű a prémium kategóriába tartozik, így nem meglepő, hogy jól teljesítettek a teszten.

Az EuroNCAP korábban már felhívta a figyelmet az egyre nehezebb új autók jelentette veszélyekre. Az elektromos Hummer GMC, amely SUV és pickup változatban is készül, 4,1 tonnát nyom, míg a Tesla Cybertruck tömege 3,1 tonna, bár ezek az autók Európában hivatalosan nem kaphatók. A Magyarországra hamarosan érkező új elektromos Mercedes G-osztály tömege 3 085 kilogramm lesz, és négy motor fogja hajtani.

Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóság (NHTSA) vizsgálatot indított a Tesla decemberben bejelentett, több mint 2 millió járművének visszahívása után, hogy felmérje az Autopilot rendszer frissítéseinek hatékonyságát és biztonságosságát, figyelembe véve a korábbi baleseteket. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a Tesla telepített-e megfelelő új biztosítékokat az Autopilot rendszerébe. A Tesla válasza szerint a frissítés lehetőséget ad a tulajdonosoknak, hogy döntsenek az Autopilot bekapcsolásáról és könnyedén ki is kapcsolhassák azt. Azonban az NHTSA szerint a Tesla által kiadott szoftverfrissítések nem kezelnek megfelelően egyes biztonsági kockázatokat.

Az NHTSA már lezárt egy közel hároméves vizsgálatot az Autopilot rendszerrel kapcsolatban, amelynek során arra a következtetésre jutott, hogy a Tesla rendszere nem volt megfelelően kialakítva, ami biztonsági hiányosságokhoz vezetett. A mostani vizsgálat az Egyesült Államokban 2012 és 2024 között gyártott Model Y, X, S, 3 és Cybertruck modelleket érinti. Az NHTSA korábban legalább 13 halálos kimenetelű balesetet és több súlyos sérülést okozó eseményt azonosított, amelyek során a rendszerrel való visszaélés játszott szerepet. Az ügynökség aggodalmát fejezte ki az Autopilot névvel kapcsolatban is, mivel ez túlzott bizalmat kelthet az automatizálási képességekben. A Tesla Autopilot célja továbbra is az autók sávtartása, és segítség nyújtása sávváltásnál autópályán, de ez nem teszi őket teljesen önvezetővé. A Tesla nem ért egyet az NHTSA véleményével, de decemberben és az elmúlt hónapokban több olyan frissítést is kiküldtek az autókba, amik szerintük javít a hatóság által említett sajátosságokon. Nagyobbá és látványosabbá tették a sofőrnek szóló vészjelzéseket, és az Autopilot már kikapcsol, ha a sofőr semmire nem reagál. Ha valaki nem megfelelően használja a rendszert, akkor a Tesla egy hétre letilthatja azt az autójában. Az NHTSA közölte, hogy aggályokat észlelt a visszahívási szoftverfrissítés telepítése utáni balesetek miatt, és a Tesla szoftverfrissítéseket adott ki az aggodalmaival kapcsolatos problémák megoldására, de nem tette azokat „a visszahívás részévé, vagy más módon nem határozta el az ésszerűtlen biztonsági kockázatot jelentő hiba elhárítását”.