Drágulnak a pénzintézetek szolgáltatásai: mutatjuk, melyiknél mennyivel

Február óta már több pénzintézet is emelte szolgáltatásai díjait, az áremelkedés mértéke és a díjemelkedés időpontja bankonként és hitelintézetenként változik.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly a fogyasztói árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek, ami alapján idén a pénzintézetek legfeljebb ekkora mértékben emelhetik díjaikat a lakossági számlacsomagokban. Az Economx szerint azonban idén a díjemelések mértéke valamivel visszafogottabb.

Az OTP Bank februárban bejelentette, hogy márciustól 9,9 százalékkal emeli a digitális szolgáltatások díját, de több szolgáltatás, például a diákoknak kínált bankszámla üzemeltetése és használata ingyenes maradt. A bankkártyák éves díja, a készpénzfelvétel és a fióki tranzakciók ára viszont 17,6 százalékkal növekedett.

A CIB Banknál az ügyfelek kevesebb mint felét érinti a bankszámlavezetési díjak áprilisi emelkedése, a napi tranzakciókhoz kapcsolódó díjak pedig 10 százalék alatti mértékben növekedtek. A K&H-nál a számlavezetési díjak alig 5 százalékkal, a betéti- és hitelkártyák költségei pedig 9 százalékkal növekedtek. A készpénzfelvétel és egyéb tranzakciók díja itt is 17,6 százalékkal emelkedett áprilisban.

A Raiffeisen Banknál azok az ügyfelek, akik elsősorban digitálisan bankolnak, a továbbiakban is ingyenesen használhatják a szolgáltatások többségét, míg a többi ügyfél számára az inflációval arányos volt a díjemelkedés. Az UniCredit Banknál sok szolgáltatás ingyenes maradt, míg mások április elsejétől 17,6 százalékkal drágultak.

Az MBH Bank és az Erste sokáig halogatta a díjemelést. Az MBH Bank május elsejétől a lakossági és a vállalati számlacsomagok esetében egyaránt 17,6 százalékkal emeli szolgáltatásai árszabását, kivéve a 2022 áprilisában bevezetett lakossági számlát és a jelenleg értékesített vállalati számlacsomagokat. Az Erste átlagosan 13 százalékos áremelkedést eszközöl májustól, de a George digitális applikációt használó ügyfelek kedvezőbb tarifát fizethetnek. A Gránit Bank esetében idén nem várható emelés, és a bank legkeresettebb számlacsomagjainak díja több mint 10 éve nem változott.

Résen kell lenni a bankkártya használatakor, és az átutalások közben is. Az elektronikus fizetési forgalom emelkedésével párhuzamosan nőtt az elektronikus pénzügyi műveletekhez kapcsolódó visszaélések értéke is. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a nem kártyás elektronikus fizetési forgalomban okozott károk értéke 2023 negyedik negyedévében megközelítette az 5,8 milliárd forintot, míg a bankkártyás műveleteknél több mint 2,3 milliárdos kárt regisztráltak. A kártyás visszaélések száma egyetlen negyedév alatt meghaladta a 44,2 ezret, az elektronikus pénzforgalomban pedig több mint 3,7 ezer sikeres csalást regisztrált az MNB. Majdnem 14 ezer visszaélési kísérlet történt 4,8 milliárd forint értékben.

A jegybank korábbi összesítése szerint egy átlagos lakossági ügyfél 34 800 forintot költ a bankjánál, ami a 9 milliót is meghaladó ügyfélkörnél éves szinten 330 milliárd forintos bevételt jelent a hazánkban működő pénzintézeteknek.