Kormányzati beavatkozás várható az üzemanyagpiacon

Holnap kerül sor a kormányzati döntésre az üzemanyagpiaci beavatkozásról, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint ez nem fog ellátási problémákat okozni.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy javaslatot fog tenni a kormánynak az üzemanyagpiaci beavatkozásra, amely szerinte nem fog ellátási problémákat eredményezni. A miniszter hozzátette, hogy a profittartalom csökkenése nem jelenti azt, hogy az üzemanyagokat ne lehetne nyereségesen értékesíteni.

A Központi Statisztikai Hivatal hetente közzéteszi a saját régiós üzemanyagár-rangsorát, amely az Európai Bizottság adataira támaszkodik, és ez a statisztika lesz az alapja a kormányzati beavatkozásnak. Az első adatok szerint a magyar benzin és dízel ára a régiós átlagár fölött van. A KSH új mérése szerint a magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél, míg a dízel üzemanyag heti átlagos ára a múlt héten (654 forint) 5 százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat.

A legfrissebb adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül csak Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt kissé magasabb a benzin átlagára. Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 10, míg Bulgáriában több mint 10 százalékkal maradt el a magyar ártól.

A statisztikai módszertan hibái miatt azonban torzítások léphetnek fel, amelyek nem feltétlenül vezetnek helyes következtetések levonására a kormányzat részéről. Különösen nehezen érthető, hogy Bulgária miért számít bele a régiós átlagba, tekintettel arra, hogy távolsága és piacszerkezete eltér a régió többi országától.

A miniszter által javasolt konkrét megoldásról még nincsenek információk, de a régiós átlag fontos szerepet fog játszani a javaslatban. A Portfolio elemzése szerint egy lehetséges forgatókönyv a dinamikus árbefagyasztás lehet, amely a régiós átlagszinten rögzítené a hazai üzemanyagárakat. Ez esetben hetente változhatna a benzinár a KSH friss módszertanának megfelelően kalkulált átlagár függvényében. Egy ilyen rendszerben a hazai benzin és dízel ára 20 és 31 forinttal csökkenne, ami hasonló a korábbi árstopnál tapasztalt csökkenéshez. Ez a módszer az üzemanyagturizmust is csökkenthetné, és rugalmasságot biztosítana a világpiaci ár változásaira való reagálás révén.

Nagy Márton kedden délelőtt a Nemzetgazdasági Minisztériumban tartott sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a kormány nem válogat a régiós országok között, azokat a KSH válogatta. A régiós árakat szeretné visszahelyezni a megfelelő szintre, ha ezt a régiós eltérést a „molekula” ára okozza, akkor azt kell rendezni. Egyszerűen kibontják az árakat és megnézik, hogy ki a hibás. "Aki a hibás, az fog fizetni” – mondta el.

Egyéb bejelentések

A turisztikai ágazati szereplők versenyképességét erősítő támogatási program indul: a komplex, három pillérből álló 15 milliárd forintos támogatási programcsomag legfontosabb célja a szolgáltatások minőségének javítása, a vidéki szolgáltatók gazdasági élénkítése célzott programokon keresztül - jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kedden sajtótájékoztatón Budapesten.

Hozzátette: az új ágazati támogatási programnak három eleme van, az MTÜ és a szolgáltatók javaslatára az elsőben a vidéki vendéglátóipari vállalkozások versenyképességét 13 milliárd forint keretösszeggel támogatják. A Tourinform irodák korszerűsítésére 1 milliárd forint, a kávéházi cigányzene megőrzését szolgáló Muzsikáló Magyarország 2024 Programra pedig 1 milliárd forintot fordítanak majd.

Kiemelte, hogy a turizmus stratégiai ágazat, kulcsfontosságú a hozzájárulása a gazdasági növekedéshez. A versenyképesség fejlesztése támogatási programokat igényel - hangsúlyozta a miniszter.