A Nemzetközi Energiaügynökség jelentése az elektromos autók piacáról

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint idén jelentős növekedés várható az elektromos autók eladásában világszerte, bár az eladások növekedési üteme országonként eltérő lehet.

Az IEA becslése alapján 2023-ban globálisan mintegy 17 millió elektromos autót adnak el, ami jelentős emelkedés a tavalyi 14 millióhoz képest. Az eladott autók közül minden ötödik elektromos jármű lesz a világon. Különösen Kína piaca kiemelkedő, ahol az idei évre becsült 17 millió elektromos autóból közel 10 milliót értékesítenek.

Az idei első negyedévben a világon eladott elektromos autók száma 25 százalékkal magasabb volt az előző év azonos időszakához képest, ami annyit jelent, hogy az idei első három hónapban annyi elektromos autót adtak el, mint 2020-ban egész évben.

Az elektromos autók piaci részesedése azonban jelentősen eltér a különböző régiókban. Az Egyesült Államokban körülbelül minden kilencedik, Európában minden negyedik, míg Kínában már majdnem minden második eladott autó elektromos.

Európában az elektromos autók eladásának növekedését hátráltatják a személyautó-piac gyenge kilátásai és a támogatások fokozatos megszűnése egyes országokban. A hagyományos járművekhez képesti megfizethetőség továbbra is döntő tényező az elektromosautó-ágazat terjeszkedésében, hiszen az árak jelentős eltéréseket mutatnak a különböző régiókban. Európában és az Egyesült Államokban a belső égésű motoros autók továbbra is kedvezőbb árúak, míg Kínában a tavaly eladott elektromos autók közel kétharmada olcsóbb volt, mint a hagyományos autók.

Az IEA szerint az elektromos autók árai összességében csökkennek, részben az akkumulátorok árának mérséklődése és a gyártók közötti verseny fokozódása miatt. Ugyanakkor a jelentés kiemeli, hogy a növekvő igények mellett komoly kihívást jelent a szükséges töltési infrastruktúra kiépítése, mivel 2035-ig hatszorosára kellene bővíteni a töltőhálózatot.