Akkord, a mentőkutya: Új hivatásra talált a vakvezető kölyök

A Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola tenyészetében született Akkord, a zsemleszínű labrador kölyök, aki váratlanul más pályára tért: mentőkutyaként kezdi meg karrierjét.

Akkord, a vakvezető kutyák leszármazottja, egyedi jellemvonásai miatt nem vált vakvezetővé, hanem a mentőkutyák sorába állt be. Szakál Imre Győzőné, a kölyöknevelője elmondása szerint Akkord más volt, mint a többi, és bár eleinte nem hitték, egy állatorvos már korán megjósolta, hogy a kutyából nem lesz vakvezető.

A vakvezető kiképzésre Miskolcra került, ahol az alapítvány elnöke foglalkozott vele. A tesztek és vizsgálatok után kiderült, hogy Akkord nem lesz vakvezető, de kiváló adottságokkal rendelkezik a mentőkutyaként való szolgálatra. Ezek a kutyák katasztrófahelyzetekben segítenek a romok alatt rekedt áldozatok felkutatásában, vagy eltűnt személyek megtalálásában.

Mezősi Tamás, az alapítvány elnöke szerint Akkord gyorsan beilleszkedett a csapatba, és nagyon hiányozna, ha nem lenne velük. A labrador kitartó természete és a feladatok iránti elkötelezettsége kiemelkedő; ha egy gyakorlat nehézségekbe ütközik, Akkord később is visszatér, hogy újra megpróbálja.

Akkord már tudja, hogy Trafi, a törökországi földrengés idején segítő mentőkutya nyomdokaiba lép. Trafi, aki hamarosan 9 éves lesz, Akkord mentoraként szolgál, és együtt gyakorolnak. Akkord sikeresen teljesítette a mentőkutyák alkalmassági vizsgájának területkutatás szimatmunka fázisát.

A romkutatás gyakorlását is megkezdte, és már magabiztosan jelzi a romok közé rejtőző embereket. Az eltűnt ember szerepét gyakran Mezősi Tamás kisfia játssza el, aki fára mászva próbál elrejtőzni Akkord elől, aki azonban mindig megtalálja. A szakemberek reménykednek, hogy Akkord is számos életet fog megmenteni, akárcsak Trafi.

Akkord kiképzése és a mentőkutyák munkája különösen fontos lehet Miskolcon, ahol a közelmúltban egy figyelmetlen sofőr okozott jelentős károkat. Egy munkagépet fuvarozó autó vezetője nem vette figyelembe a magassági korlátozásokat, és több mint 500 millió forintos kárt okozott azzal, hogy a túlméretes járművel megpróbált áthajtani a harsányi felüljáró alatt. A baleset következtében a híd tizenöt tartógerendájából tizenhármat súlyosan megrongált, és a híd középső, 3-as főút feletti nyílását teljesen át kell építeni, ami 511 millió forintba fog kerülni. A súlyosan megsérült harsányi felüljárót elbontják, és további lezárásokkal, terelésekkel, korlátozásokkal tarkított új ideiglenes forgalmi rendet vezetnek be a csomópont környékén. Az eset rávilágít arra, hogy a városban a mentőkutyák munkája elengedhetetlen lehet a váratlan helyzetek kezelésében. Az újjáépítési munkálatok várhatóan szeptemberig tartanak.