A Varga család története: Kocsigyártástól a hókotrásig

A pécsi Varga család története a 19. század végétől a 20. század közepéig ível, a kocsigyártástól a teherautó-sofőrködésig. A családi vállalkozás a kor igényeit követve vált nemzetközileg ismertté, ám az államszocializmus éveiben hirtelen elvesztette jelentőségét, és a tulajdonos, Varga Gyula, Rákosi Mátyás és Kodály Zoltán üdülését hókotrással biztosította.

Dr. Varga Csaba jogfilozófus a Pécs Aktuál podcastjében mesélt gyerekkori emlékeiről, amikor édesapja, Varga Gyula, hókotróként dolgozott Galyatetőn, és emiatt gyakran távol volt a családtól, még karácsonykor is. A jogtudós a Fortepan-gyűjteménynek adományozott ötszáz képet, amelyek jelentős részét képezik az archívum pécsi anyagának.

Céhlegényből hintógyáros

A Varga család neve már generációk óta ismert volt Pécsett. A család alapítója, Varga Gyula nagypapája, a 19. század végén még Somogy vármegyében tanulta ki a kovácsmesterséget, majd fia, idősebb Varga Gyula Európát bejárva, Zupka Lajos pesti hintógyárosnál szerzett tapasztalatot. 1894-ben Pécsre költözött és saját üzemét, a Varga Gyula Kocsigyárként ismert vállalatot alapította. A cég hamar fejlődött, és a Monarchia területén túl Montenegróban és Boszniában is értékesített, valamint a Magyar Királyi Posta Kincstár megbízásából postakocsikat gyártott.

A modern átállás: a robbanómotor

A két világháború közötti időszakban az autóipar fejlődése új kihívások elé állította a vállalkozást. Varga Gyula vállalata karosszériákat gyártott magyar és amerikai alvázakra, és 1926-ban új telepre költözött. A cég a Mercedes, Opel, BMW és DKW, valamint az osztrák Seyr márkaképviseletét is ellátta, és az ország első vidéki benzinkútját is megnyitotta. Ifjabb Varga Gyula már gimnazistaként is részt vett a cég működtetésében, és később autóbuszokat is gyártott.

Autógyártóból katona, majd földönfutó

A második világháború kitörése után ifjabb Varga Gyulát pilótaként vonultatták be a hadseregbe. A háború után a kommunista hatalomátvétel során a vállalatot államosították, és a család elvesztette mindent. Varga Gyula ekkor vált teherautó-sofőrré, és Rákosi Mátyás és Kodály Zoltán üdülését biztosította hókotrással. Dr. Varga Csaba szerint az államosítás a kommunizmus saját törvényei szerint is illegális volt.

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg, és az eredeti cikk a Heti Fortepan oldalán érhető el. Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre.