Ömlenek a milliárdok a szaúdi csodavárosba, mégis csúszik az építkezés

További két új régióval bővül Neom, Mohammed bin Szalmán szaúdi koronaherceg luxusországa, ami Egyiptommal és Jordániával is határos lesz – az új tervek bejelentésével egyidőben azonban úgy tűnik, hogy a korábbi projektek idősávjait nem tudják tartani.

Talán egy olyan ambiciózus projekt sem született még ezen a bolygón, mint Mohammed bin Szalmán szaúdi koronaherceg elképzelése, az Egyiptommal és Jordániával is határos Neom létrehozása. A megapolisz 2022-ig három régióból állt, Trojenából, Oxagonából és a magyarországi lakosság szinte teljes egészét befogadni képes The Line-ból, azaz A Vonalból. Nemrégiben azonban két újabb gigatervvel bővült a Neom-projekt, ami alapján lassan már nem is megapoliszról, hanem egy egész országról beszélhetünk. A korábbi trióhoz csatlakozott Sindalah, ami a Vörös-tenger egyik szigetén fog felépülni nem is annyira soká, így ez lesz az első olyan elkészült projekt, amely által betekinthetünk majd abba, mit is kínálhat Neom.

Sindalah lesz Neom első fizikai bemutatóhelye, amely a Vörös-tenger legjavába nyújt majd exkluzív betekintést, és szeretettel várja a globális jachtközösséget és a kivételes luxusra vágyókat.

Neom egy Gulf of Aqaba elnevezésű régióval is bővülni fog, ami a Vörös-tenger partján fog végighúzódni, és tizenegy különálló „állomást”, vagy „mini-várost” fog magába foglalni. Ezek a következő neveket fogják viselni: Leyja, Epicon, Siranna, Utamo, Norlana, Aquellum, Zardun, Xaynor, Elanan, Gidori és Treyam. Mindegyik hely valami másra fog összpontosítani, legyen szó romantikus kikapcsolódásról, extrém kalandokról vagy éppen reggelig tartó bulizásról, állítólag mindenki megtalálja majd azt, amire vágyik.

A The Line a projekt ékköve, mely egy 170 kilométer hosszú, de mindösszesen csak 200 méter széles és 500 méter magas szerkezet lesz, két párhuzamos „falból” állva. A cél az, hogy maximálisan két perc sétával bárki a természet lágy ölén érezhesse magát, további három perc gyaloglással pedig minden gyakran használt szolgáltatást elérjen.

A projekt generálterveihez Norman Foster és Francine Houben tervei alapján láttak hozzá, de a tervezésben több magas rangú építésziroda is részt vesz, mint a Zaha Hadid, Rem Koolhaas és UNStudio, a LAVA, a Delugan Meissl, a Bureau Proberts és az Aedas iroda, valamint a Boston Consulting Group, a McKinsey & Company és az Oliver Wyman vezetési tanácsadó cég, és a Samsung dél-koreai elektronikai vállalat.

A The Line karbonsemleges lesz, és teljes egészében megújuló energiával fog működni. Az élelmezést vertikális farmok kiépítésével, a vizet pedig a Vörös-tengerből érkező, sótalanított és ásványi anyagokkal visszadúsított vízzel oldanák meg. A napfény bejutásáért a tükrös homlokzat felel, és a kanyont úgy tervezték, hogy a nap nyáron magas, télen pedig alacsony ívét a lehető legjobban kihasználja.

Az eredeti tervek szerint az első lakóknak már idén, 2024-ben be kellett volna költözniük a The Line-ba, de leghamarabb 2030 környékén állhat olyan szinten az építkezés, hogy be lehessen költözni. Ekkorra a 170 kilométer hosszú létesítményből 2,4 kilométernyi fog elkészülni, ami előreláthatólag 300 ezer lakos befogadására lesz alkalmas.

Sok mérnök már a Halál városának vagy a Pokol bugyrának hívja a várost. Etienne Bou-Abdo várostervező szerint a projekt számos kulcsfontosságú eleme, különösen az energia és a közlekedés területén olyan technológiákon alapul, amelyek még prototípus formájában sem léteznek, mint például a Hyperloop vasút.

A fénylő és tükröződő üvegfelületek zavarni fogják a madarakat, a 170 kilométer hosszú létesítmény pedig egy az egyben keresztülvágja majd a vadon élő állatok vándorútvonalát, ezzel teljesen megzavarva a helyi élővilág bioritmusát.