A főváros bulihajó-problémájának rendezése

Az újlipótvárosi részen felmerült problémákra reagálva a főváros módosítaná a Duna-parti Építési Szabályzatot (DÉSZ), hogy kezelje a bulihajók okozta helyzetet. A változtatások a XIII. kerületi kikötők megszüntetését és a ferencvárosi, valamint az újbudai partokra történő áthelyezést jelentenék, amit a hajósok szerint csak átmeneti megoldásnak tartanak.

A XIII. kerületi önkormányzat támogatja a módosítást, míg Ferencváros polgármestere, Baranyi Krisztina szerint a kerület nem fog problémát tapasztalni a változások miatt, hiszen a kikötők száma csökken, és a buliturizmus eddig nem jelent meg a területen. Baranyi úgy véli, hogy a bulihajók problémáját nem lehet pusztán az építési szabályzat módosításával megoldani, hanem az alkoholárusítás tiltását is be kellene építeni a közterület-használati engedélyek feltételrendszerébe.

Újbuda önkormányzata semlegesebb álláspontot képvisel, és tájékoztatása szerint a kikötők létesítésére alkalmas területek nem az önkormányzat tulajdonában állnak. Újpest önkormányzata támogatja a kikötők kialakítását, ha az a terület rendezésével és fejlesztésével jár együtt. A XXII. kerületi önkormányzat viszont sérelmezi, hogy nem történt egyeztetés a kerülettel, és ellenzik a bulihajók és szállodahajók kerületbe telepítését.

A fővárosi önkormányzat szerint a világörökségi terület és a lakóépületek közelsége miatt nem cél a belvárosi hajótárolás, és az építési szabályzat nem befolyásolja közvetlenül, hogy a hajós szolgáltatások hol bonyolítanak utasfelvételt és tárolást. A vízi közlekedésbiztonsági intézkedések nem tartoznak az építési szabályzat hatáskörébe, ezeket a mederhasználati engedélyek során kell kezelni. A főváros kész megvizsgálni és megoldást találni a hajózási cégek konkrét igényeire.

Karácsony Gergely főpolgármester a Duna-parti építési szabályzatok módosításáról szóló bejegyzésében azt írta, hogy „rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból”. A módosítás célja többek között a belvárosi kikötők számának csökkentése, a környezetterhelés csökkentése, és a hulladékkezelés, valamint az áramellátás megoldása.

A fővárosi Duna-szakaszon jelenleg 160-180 kikötőn keresztül bonyolódik a hajóforgalom, több mint 30 társaság részvételével. A turistaszezonhoz kapcsolódó és az egész évben üzemelő program- vagy rendezvényhajózás jelentős forgalmat generál. A tervezet szerint a belvárostól távolabbi kikötőknél a parti vezetékes áramszolgáltatással és a vízoldali hulladékbegyűjtéssel csökkentenék a környezet terhelését.