Az EU belső égésű motorok betiltására irányuló törekvései

Thierry Breton, az Európai Unió egységes piacért felelős biztosa sürgette az európai autóipart és a tagállamok kormányait, hogy tegyenek meg minden szükséges lépést a zöld megállapodásban kitűzött 2035-ös célok, különösen az elektromos járművek terén való teljesítéséhez.

Breton kiemelte, hogy a Green Deal célkitűzéseinek megvalósítása nem csupán végrehajtási utasítások kérdése, hanem a projektek támogatására és elősegítésére irányuló aktív beavatkozást igényel. Az Európai Bizottság korábban már többször is kifejezte aggodalmát amiatt, hogy a belső égésű motorok betiltása a kitűzött határidőre nem valósulhat meg. A lassú elektromos járművek terjedése és a töltőinfrastruktúra fejletlensége mellett a kínai gyártású elektromos járművek dömpingje is komoly kihívást jelent az EU számára.

A Politico információi szerint Breton hangsúlyozta, hogy a kibocsátásmentes mobilitás sikerét nem lehet kizárólag az elektromos járművek eladási számaira alapozni. Különösen aggasztónak találta a kínai akkumulátorgyártók európai piacra lépését, amelyek tevékenységei növelik az EU kiszolgáltatottságát.

Breton szerint az EU-nak összehangolt erőfeszítéseket kell tennie az alapanyag-ellátási láncok diverzifikálása és az elektromos járműágazat infrastruktúrájának fejlesztése érdekében. Különösen a kínai cellagyártók, mint például azok, amelyek Magyarországon terjeszkednek, jelentenek további kihívást az európai gazdaság számára.