Október elsejével 17,6%-al korrigálták a magyar útdíjakat. December elsejétől a német állam 83%-os útdíjkorrekcióra készül, és Magyarországon is további 30-40%-os emelés várható januártól. Ez a három intézkedés megközelítőleg 10-15%-os fuvardíjemelést von majd maga után. Az így megnövekedő költségeket pedig a folyamat végén a fogyasztók fizetik meg.
Az elmúlt években a logisztikai szektornak rengeteg problémával kellett megküzdenie. Katkics Attila, az SBSCONS szakértője szerint az elmúlt hónapokban már jól látható, hogy elkezdtek a szolgáltatók racionalizálni, miután csökkent a forgalmuk.
A Covid-járvány idején a szállítmányozási piac valamennyi meghatározó szereplője két számjegyű növekedést produkálhatott, aminek köszönhetően a szektor ugrásszerűen bővülni tudott. 2022-ben az orosz-ukrán háború hatása azonban már érződött, ugyanakkor a fogyasztás csökkenése még nem érte el a drámai léptéket. 2024 elején új, nagyjából 15%-os drágulás várható az iparágban. Ez tisztán költségfedezésre szolgál majd.
– árulta el a szakértő, aki szerint az élelmiszerektől kezdve a háztartási gépeken át egészen a bútorokig minden megdrágulhat az áruszállítás költségeinek emelkedése miatt.
Jönnek az elektromos kamionok?
Az utóbbi években egyre nagyobb léptékben növekedett a digitalizáció és az automatizáció a szektorban. Futárszolgálatok esetében már igen fejlett a rendszer, minden megrendelésünket real-time nyomon tudjuk követni. Az innováció következő szükséges lépése az elektromos kamionok bevezetése lenne, annál is inkább, mivel a meghatározott dekarbonizációs klímacélokat teljesítenie kell Magyarországnak is. Az elektromos kamionok bevezetése azonban igen súlyos költségekkel járó folyamat. Megoldást az állami támogatás jelenthetne.
- mutatott rá Katkics Attila.
Az alternatív energiával működő nehézgépjárművek állami finanszírozásával a fenntarthatóság is fókuszba kerülne, és a költségek optimalizálásában is sokat segítene.