A forint gyengülése az üzemanyagárakat is megdobálja

A forint árfolyamának gyengülése és a Brent olajár emelkedése következtében a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is emelkedik a hét második felében. A holtankoljak.hu információi szerint a benzin ára 4 forinttal, míg a gázolajé 7 forinttal nő majd.

A változások hatására az üzemanyagok átlagárai az alábbiak szerint alakulnak 2024. április 5-től: a 95-ös benzin literenkénti ára 645 forintra, míg a gázolajé 652 forintra emelkedik. A benzin március elejéhez képest 32, míg a gázolaj 6 forinttal drágult literenként. Ilyen magas árakat legutóbb tavaly szeptember végén és október elején tapasztalhattunk, amikor a benzin átlagára 647 forint volt.

Az észak-tengeri Brent olajfajta hordónkénti ára jelenleg 90 dollár körül mozog, ami tavaly október óta a legmagasabb szintet jelenti. Ezt a fokozódó geopolitikai feszültségek és az ebből fakadó ellátási bizonytalanságok, valamint a kereslet növekedésébe vetett reményekkel magyarázzák.

A mostani drágulás elsősorban a forint romlásának, valamint a Brent típusú olaj világpiaci árának emelkedésével magyarázható. Ezzel várhatóan tovább tart hazánk elszakadása a régiótól az üzemanyagárak tekintetében. Szerdai állapot szerint a régiónkban egyedül csak a szerbeknél és az osztrákoknál drágább a gázolaj, sorrendben 682 és 661 forint literenként. Közvetlen szomszédainkat nézve Romániában 587, Ukrajnában 527, Szlovákiában 628, Horvátországban pedig 633 forint a dízel literenkénti ára.

Benzinért pedig gyakorlatilag bármely más országba megéri átmenni, hiszen hazánkban kérik a legtöbbet érte. Az osztrákoknál 644 forintért lehet benzint tankolni, a szerbeknél 638, a horvátoknál pedig 610 forintért, de ha valaki a legtöbbet szeretné spórolni, akkor – a háborúval sújtott Ukrajnát leszámítva – Romániába érdemes átlátogatni, hiszen itt 569 forintba kerül jelenleg a benzin literje.

A kormányzati beavatkozás lehetősége is felmerült, hiszen a Magyar Ásványolaj Szövetséggel (MÁSZ) kötött megállapodás értelmében az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnybe kell tartozniuk, amit a kormány folyamatosan ellenőriz. Mára Magyarország a benzin- és gázolajárak tekintetében a harmadik helyen áll a Közép-Kelet-Európai régióban. Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára szerint a hazai olajvállalatok és üzemanyag-forgalmazók mindent megtesznek a drágulás ellen, de a jövedéki adó idén 40 forinttal emelkedett, ami jelentősen rontotta a versenyképességét a hazai üzemanyag-forgalmazásnak.

A nemzetközi környezet sem kedvező, hiszen az orosz olajfinomítókat és infrastruktúrát érintő támadások, valamint a közel-keleti feszültségek folyamatosan növekednek. Az OPEC+ miniszteri ülésén pedig megállapodtak, hogy az önkéntes olajtermelés-csökkentést a második negyedévre is kiterjesztik. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak az üzemanyagárak emelkedéséhez, amely nem nyereségkeresés, hanem a kockázatok beépülése az árakba.