Gödi akkugyár: a Samsung fellebbez, a hatóság korlátozást említ

A Pest Vármegyei Kormányhivatal és a Samsung SDI álláspontja ellentmondásban áll egymással a gödi akkugyár működésével kapcsolatban. A hatóság szerint csupán korlátozásról van szó, míg a vállalat a gyár leállítása miatt keletkező veszteségekre hivatkozik fellebbezésében. Közben a helyiek továbbra is panaszkodnak a gyár éjszakai zajára.

A Budapest Környéki Törvényszék döntése értelmében a Samsung Zrt. gödi gyára nem folytathat környezethasználatot a Göd-ÉRT Egyesület által indított per lezárulásáig. A civilek szerint ez a gyár tevékenységének leállítását jelenti, azonban a Pest Vármegyei Kormányhivatal ezt vitatja.

A gödi akkugyár környezetvédelmi engedélyének felfüggesztése miatt a Greenpeace Magyarország és a Göd-ÉRT Egyesület május 22-én tüntetést szervezett, amelyhez ellenzéki pártok is csatlakoztak, és ideiglenesen blokkolták a gyár bejáratait.

A kormányhivatal szerint a bíróság nem a gyár működésének leállítását, hanem csak bizonyos tevékenységek korlátozását írja elő, amit vizsgálnak. A gyárban a kazánok összesen legfeljebb 50 MWth névleges hőteljesítménnyel üzemeltethetők, és más tevékenységek mértékét is csökkenteni kell.

A Göd-ÉRT Egyesület és a Greenpeace Magyarország nyílt levélben kért tisztázást a kormányhivataltól a korlátozás mértékéről és annak ellenőrzéséről, de választ nem kaptak.

A kormányhivatal nem ad ki információt a korlátozott működésről

A kormányhivatal nem küldte meg a működés korlátozásáról és annak ellenőrzéséről szóló dokumentumokat, amelyeket közadat-igénylés keretében kértünk. Az adatigénylésre a határidő lejárta után sem érkezett válasz, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordultunk.

A Parlamentben is téma volt a gyár működése, ahol az energiaügyi államtitkár azt állította, hogy a Samsung SDI csökkentette a tüzelőberendezések teljesítményét és a gyártási kapacitást, amit a hatóság ellenőrzésekkel is igazolt.

A Samsung SDI jogi képviselője fellebbezést nyújtott be a gyár környezethasználati engedélyét felfüggesztő végzés ellen, ahol az üzem leállítása miatti anyagi veszteséget is érvként hozza fel. A cég szerint az üzem leállítása kb. 1 milliárd euró veszteséget, a bővítés meghiúsulása pedig több mint 3 milliárd euró kárt okozna.

Továbbra is zavarja a lakosokat a gyár zajszintje

A gyár környezetében élő lakosok továbbra is panaszkodnak a gyár éjszakai zajára, amely szerintük elviselhetetlen. A kormányhivatal szerint azonban a zajszint már nem haladja meg a határértékeket.

A gödi akkugyár pere miatt késik a dunakeszi vasúti átrakó terminál tervezése

A gödi akkugyár környezethasználati engedélye miatti per hatással van a környező infrastruktúra fejlesztésére is. A Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyen létesítendő vasúti rakodó építésének tervezése, amelyet 2021-ben jelentett be a kormány, és amelyre 2 milliárd forintot szánt, folyamatosan halasztódik. A projekt tervezési közbeszerzését az Építési Minisztérium most visszavonta, mivel nem biztos benne, hogy meddig fog tartani a bírósági eljárás, és mi lesz a vége.

A Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyet érintő tervezett munkálatok között szerepel fordítóállomás létesítése, rakodóterületek kialakítása, az állomás melletti aluljáró fejlesztése, peronok kiépítése, az állomás akadálymentesítése, utasforgalmi létesítmények fejlesztése és utastájékoztatás kiépítése. A tervezési tenderre négy ajánlat érkezett, de a közbeszerzést a gödi akkugyár környezethasználati engedélyével kapcsolatos per miatt visszavonták.

Bodnár Zsuzsa