Új közlekedési múzeum épülhet Debrecen mellett

Debrecen közelében, egy szántóföldön tervezi felépíteni az új közlekedési múzeumot a Lázár János vezette Építészeti és Közlekedési Minisztérium, ahol konferenciák, oktatási és üzleti rendezvények is helyet kaphatnak.

A Népszava által bemutatott pályázati dokumentáció szerint a tervezett intézmény a BMW gyár közelében jönne létre, és a helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kellene válnia. Azonban a lap felhívja a figyelmet arra, hogy a terület nem tűnik ideálisnak egy találkozóhely számára, mivel Debrecen központja mintegy 10 kilométerre található, és jelenleg csak autóval érhető el. Vasúti kapcsolat nincs biztosítva és a közösségi közlekedés sem teljes mértékben kiépített; egy transzfer-buszjárattal kell számolni.

A múzeum tervezett alapterülete 14 ezer négyzetméter lenne, amelyből 6800 négyzetmétert az állandó és időszaki kiállítások, valamint a fogadótér foglalna el. A műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely további 3900 négyzetméteren helyezkedne el, míg az irodák és az üzemeltetési területek 1900 négyzetméteren kapnának helyet.

A létesítményben egy 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia- és rendezvénytér, egy 3D moziterem, egy 350 négyzetméteres oktatási központ, egy ugyanekkora étterem és közösségi tér, valamint egy 150 négyzetméteres panoráma tetőterasz is tervezés alatt áll.

Az állandó kiállítás négy részre oszlik majd: járműtörténet, járműtechnika, innováció és a jövő interaktív fóruma lesznek a fő szekciók. A tervekben szerepel szabadtéri tevékenységekre alkalmas tér, egy 15 ezer négyzetméteres tesztpálya és egy több ezer négyzetméteres parkoló is. Emellett 27 ezer négyzetmétert terveznek parkosítani.

A tárca azt reméli, hogy a múzeum évente 350 ezer látogatót fogad majd.

Az egyfordulós nyílt ötletpályázat kiírását augusztus elejére tervezik, a pályaműveket novemberre várják. Az eredményhirdetést még az év vége előtt megejtenék. A pályamunkák díjazására 120 millió forintos keretet határoznának meg.

A közlekedési múzeumot, amely a Városligetben állt, 2015-ben zárták be, majd bontották le. Az akkori ígéretek szerint három évvel később megnyílt volna a helyén az új intézmény, de ez azóta sem történt meg és jelenleg az sem biztos, hol épül majd fel. Korábban szóba került már a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepe is, de Lázár János építési és ipari miniszter idén Debrecent dobta be lehetséges helyszínként.

A kormány terveit többen is kritizálták: Karácsony Gergely főpolgármester szerint mindenképpen Budapesten kell felépíteni a múzeumot, amelynek tervezésére már 16 milliárd forintot elköltöttek. Vitézy Dávid pedig arról posztolt, hogy a miniszter ezzel újabb hadüzenetet küldött Budapestnek. Vitézy szerint a debreceni helyszín választása "teljes tévút", mivel a közvetlenül elérhető lakosság és turizmus is kevesebb, mint a tizede a budapestinek, és a főváros közlekedési szempontból az ország közepe, így jobban megközelíthető. A kiírásban rögzítik, hogy nem szükséges figyelembe venni a jelenleg hatályos szabályozási előírásokat.