A Miniszterelnöki Kabinetiroda több milliárd forintot költhetett propagandára

A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda jelentős összegeket fordított kormányzati kommunikációra a választások előtti időszakban, a Magyar Hang szerint.

A Magyar Hang által vizsgált szerződéslisták alapján a Miniszterelnöki Kabinetiroda tavaly év végén két keretszerződés révén egy hónap alatt 7,4 milliárd forintot költhetett "Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatokra". A 2024-es évre vonatkozóan pedig eddig ismert adatok szerint akár 20 milliárd forint értékben is folyhatott kampánytevékenység, feltéve, hogy nincsenek további, még nem publikált szerződések. A kampány során a teljes ellenzéket háborúpártizták.

A kampánytendereket rendszerint Balásy Gyula médiavállalkozó cégei, a New Land Media és a Lounge Design nyerték el, amelyek nem csak médiakampányokat, hanem rendezvényszervezést, honlaptervezést és stratégiai kommunikációs feladatokat is végeztek. Balásy cégeinek összesen már 30 milliárd forint felé nőtt a munkadíja.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda mellett jelentős támogatást kapott a Batthyány Lajos Alapítvány is, amely idén januárban és márciusban összesen 14,54 milliárd forintos, vissza nem térítendő támogatást ítélt meg a tárca. A Batthyány Lajos Alapítvány a kormánypárti kutatóközpontok és think tankok fő szponzora, például a Jogállam és Igazság Nonproft Kft.-é, ami a kormánypárti Alapjogokért Központ háttérintézménye. Léderer Sándor, a K-Monitor ügyvezető igazgatója szerint ezek a transzferek bár formálisan jogszerűek lehetnek, valójában a Fidesz finanszírozását szolgálják, és az egész ország fizeti meg a költségeket.

A Magyar Hang megkeresésére a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Batthyány Lajos Alapítvány egyelőre nem reagált. Csütörtökön Rogán Antal hosszú idő után először adott interjút, de a kampánymódszerekről szóló kérdésekre nem tért ki. Rogán Antal a 444-nek adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte rosszul szokták számolni a kommunikációra szánt pénzeket, mert a keretmegállapodás teljes keretösszegéhez még egyszer hozzá szokták adni az abból lehívott, megvalósult kifizetéseket. Így szerinte a sajtóban megjelent számokat sokszor 2,2-vel kell elosztani. Rogán Antal korábban a 444-nek azt mondta: a keretközbeszerzési eljáráson nyílt verseny van, és nem költöttek többet kommunikációra, mint a baloldali kormányok 2002 és 2010 között. Viszont a közbeszerzések átláthatóbbak lettek azáltal, hogy központosították őket.

Kerestük a Miniszterelnöki Kabinetirodát, hogy pontosan mekkora összeget költöttek az idei kampányra. Ha válaszolnak, beszámolunk róla.