Az AutoWallis növekedési stratégiája és a piaci kihívások

Az AutoWallis a magyar tőzsdén bemutatta legújabb növekedési stratégiáját, amely szerint 2028-ig a vállalat jelentős növekedést tervez, az eladott autók száma és az árbevétel megduplázásával, valamint a profit még nagyobb mértékű növelésével. A tervek szerint az akvizíciók és az organikus bővülés fogja ezt a növekedést elősegíteni.

Az autópiacot jelenleg több iparági trend is formálja, mint az elektrifikáció, a kínai gyártók megjelenése, az értékesítési modellek fejlődése és a piaci konszolidáció. Az elektrifikáció terén az EU-s szabályozásban változások várhatóak, amelyek a robbanómotorok 2035-ös betiltásának feltételeit lazíthatják, és több technológiai lehetőséget is felvehetnek a listára.

Az AutoWallis vezérigazgatója, Ormosy Gábor szerint a vállalat szempontjából előnyös, ha a szabályozás ütemezése igazodik az autóvásárlási szokások lassú változásához. Az ügyfelek igényeinek kiszolgálása szempontjából a változatosság és a rugalmasság beépülése a szabályozásba kedvező lehet.

A kínai gyártók megjelenése versenyre készteti a piacot, amely az árakban is megmutatkozik. Az AutoWallis arra számít, hogy a piaci egyensúly fenntartható lesz, és a túltermelési válság nem tér vissza. Az EU-s szubvenciós vizsgálatok eredményeként esetlegesen megemelkedő importvámok nem befolyásolnák jelentősen a vállalat működését.

Az AutoWallis egy 12 elemből álló szempontrendszer alapján értékeli partnereit, figyelembe véve többek között a finanszírozási struktúrát, az ellátási láncot és az alkatrészellátást. A kínai gyártók közötti konszolidáció várható, de az AutoWallis számára ez leginkább csak a forgalmazott márkák számának csökkenését jelentené.

A vállalat frissített stratégiájában az ügynöki modell terjedése lelassult, de a hibrid rendszer kialakulása várható. Az ügynöki modell a mérlegszerkezetet és az árbevétel szerkezetét átalakítja, de az EBITDA-ra nem hathat negatívan.

A közép- és kelet-európai régióban a vállalat célja a meghatározó piaci részesedések megszerzése, amit már több márkában és országban is sikerült elérni. Lengyelországban is terjeszkedni szeretnének, de ez nagyobb előkészítést igényel. Ezzel kapcsolatban érdekes fejlemény, hogy Andrej Babis, volt cseh miniszterelnök vállalata, az Agrofert megszerezte a romániai East Grain SRL többségi részvénycsomagját, amely magyar tulajdonban volt. Ez az akvizíció jelentős befektetést jelent a romániai agrárüzletágban, és az East Grain dinamikus növekedését tükrözi.

Az AutoWallis a kiskereskedelmi terjeszkedésre helyezi a hangsúlyt, és a nagykereskedelem mellett a kiskereskedelmi jelenlétet is ki szeretnék építeni bizonyos márkákban. A vállalat évente 2-3 tranzakcióval számol, és az organikus növekedést is folytatni kívánja.

A 2023-as 5,4 százalékos EBITDA-marzshoz képest magasabb, 6 százalékhoz közeli marzsot prognosztizálnak 2028-ra, amit a hatékonyság növekedése és az értékláncban való további diverzifikáció magyaráz. A következő években a növekedési ütem normalizálódása után osztalékfizetést terveznek.

Az AutoWallis vezetőségi struktúrájában is változások történtek, amelyek a vállalat növekedésének megfelelően szükségesek voltak. A cég a regionális, multinacionális vállalat működtetési szervezettségét kívánja kiépíteni.