Az amerikai fogyasztói hangulat romlása

Májusban az amerikai fogyasztói hangulat jelentősen romlott, az elmúlt hat hónap legalacsonyabb szintjére süllyedve, amit a magas infláció, a kamatlábak emelkedése és a munkanélküliség növekedésének aggodalma okoz.

A Michigani Egyetem által közzétett adatok alapján a fogyasztói hangulatindex értéke májusban 67,4-re csökkent az áprilisi 77,2-ről, ami hathavi mélypontot jelent. Ez az index még mindig körülbelül 14 százalékkal magasabb, mint amit egy évvel ezelőtt mértek, de a pandémia kezdete óta a fogyasztók pesszimisták maradtak, különösen miután 2021-ben az infláció jelentősen megugrott. Az elemzői konszenzusban kevésbé romló mutató, 76,0 pont szerepelt.

Az infláció márciusban éves összevetésben 3,5 százalékkal nőtt, ami enyhe emelkedést jelent az előző havi 3,2%-hoz képest. Az egyéves időtávú inflációs várakozás hathavi csúcsra, 3,5 százalékra nőtt az áprilisi 3,2 százalékról, így a világjárványt megelőző két évben mért 2,3-3,0 százalék közötti értékek felett állt. A Federal Reserve (Fed) tisztviselői a hónap folyamán jelezték, hogy az irányadó kamatlábat valószínűleg magasan tartják, amíg szükséges, hogy az infláció visszaessen a kívánt 2 százalékos szintre.

Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója az áprilisi 76,0 pontról 66,5 pontra gyengült az elemzők által várt 75,0 pont helyett. A jelenlegi helyzetet tükröző almutató az áprilisi 79,0 pontról 68,8 pontra süllyedt az elemzői előrejelzésben szereplő stagnálás, 79,0 pont helyett.

Az ötéves inflációs várakozás az áprilisi 3,0 százalékról 3,1 százalékra, ugyancsak hathavi csúcsra emelkedett; az elmúlt 34 hónapból 30 hónapban a szűk, 2,9-3,1 százalék közötti sávon belül ingadozott. A hosszú távú inflációs várakozások továbbra is magasabbak a járvány előtti két évben tapasztalt 2,2-2,6 százalékos értékekhez képest.

A Michigani Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszáma az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adó fogyasztás várható alakulásának. A Michigani Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább 500 embert kérdeznek meg telefonon.