A magyar diákok teljesítményének romlása nem meglepő

Ercsi Krisztina, a Civil Közoktatási Platform szóvívője szerint nem meglepő, hogy a magyar diákok teljesítménye egyre romlik, és az oktatási rendszerünk már nem működik hatékonyan.

A PISA-felmérések eredményei alapján a magyar diákok évről évre rosszabbul szerepelnek, különösen a matematikai képességek terén, ahol 2022-ben a legkevesebb pontot érték el eddig. Az InfoRádióban elhangzott, hogy a 15 éves fiatalok matematikai és természettudományi műveltségét, valamint szövegértését vizsgáló nemzetközi tesztek során a magyar diákok eredményei az OECD-országok átlagához képest nem mutatnak nagy különbséget, de az összkép mégis aggasztó.

Ercsi Krisztina kiemelte, hogy az oktatási rendszerünk diszfunkcióját a mindennapokban is érzékelhetjük. A pedagógusok és a támogató szakemberek hiánya, valamint a túlterheltség komoly problémákat okoznak. A szakértő szerint a 2012-ben elfogadott Nemzeti alaptanterv nem nyújtott megoldást, és a NAT 2020 tovább rontott a helyzeten, mivel még inkább előíró és túlterhelő lett.

A Civil Közoktatási Platform szóvivője úgy véli, hogy a transzverzális kompetenciák, mint az együttműködés, a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás fejlesztése lenne a legfontosabb, de ezeket a képességeket az állami közoktatásban nem fejlesztik. Ercsi Krisztina szerint sajnálatos, hogy a magyar oktatási rendszerben a diákok tanulási teljesítménye ilyen mértékben romlott.