Matematikával folytatódik az érettségi

A hétfői magyar nyelv és irodalom érettségi után, amelynek hivatalos megoldásait az Oktatási Hivatal már nyilvánosságra hozta, kedden 9 órakor kezdődött a matematika tárgy vizsgája. Az érettségiző diákok az új, 2020-as nemzeti alaptanterv szerint vizsgáznak először.

Az Eduline és a Blikk információi szerint az idei érettségi során a matematika vizsga az új nemzeti alaptanterv alapján zajlott, amely csökkentett tudásanyagot és nagyobb hangsúlyt fektet az egyéni kreativitásra és az aktív problémamegoldásra. A középszintű vizsgán 69 047 diák, míg az emelt szinten 6616 diák adott számot tudásáról. Az idei érettségi vizsgaidőszakban összesen 112 700-an vizsgáznak, közülük 49 ezren végzős középiskolások. A vizsga szerkezete nem változott, de a témakörök között történtek módosítások; például az alapvető pénzügyi ismeretek már a középszintű vizsga részét képezik, és a függvényeket valamint a koordinátageometriát kevésbé gyakori témaként kezelik.

A matekérettségi időtartama középszinten 180 perc, emelt szinten pedig 240 perc, és két részből áll. Az első részben a diákoknak 12 rövid feladatot kellett megoldaniuk 45 perc alatt, míg a második részben, amelyre 135 perc állt rendelkezésre, három nagyobb pontszámú feladat közül kettőt kellett kiválasztaniuk a diákoknak, valamint három kötelező feladatot is meg kellett oldaniuk. Emelt szinten öt feladatból négyet kellett megoldani, és fontos, hogy a diákok jelöljék, melyik feladatot hagyják ki, különben a javító tanár az utolsót nem veszi figyelembe.

A középszintű vizsga témakörei és azok hozzávetőleges arányai a következők:

  • Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok: 20%
  • Számelmélet, algebra: 25%
  • Függvények, az analízis elemei: 15%
  • Geometria, koordinátageometria, trigonometria: 25%
  • Valószínűség-számítás, statisztika: 15%.

A középszintű matekérettségi első részében a diákoknak többek között halmazokkal, számtani sorozattal, százalékszámítással, logaritmussal, egyenletekkel, valamint egy abszolútérték-függvény zérushelyeivel kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk. A második részben a diákoknak hat feladatot kellett megoldaniuk, amelyek között szerepelt sodrófadiagram, koordinátageometria, gráfok és valószínűségszámítás is. A második rész előbb három, egyenként 9-14 pontos feladatból állt, majd a három, egyenként 17 pontos feladatból választható kettőt kellett megoldaniuk, ahol például területet, térfogatot és valószínűséget is számolniuk kellett.

A diákoknak ajánlott tollat, vonalzót, számológépet és függvénytáblát magukkal vinni a vizsgára. Az Oktatási Hivatal tájékoztatója szerint a közép- és emelt szintű matematika írásbelin egyaránt használható függvénytáblázat (egyidejűleg akár többféle is), valamint szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép, körző, vonalzó és szögmérő. Ezeket a vizsgázónak saját magának kell biztosítani. Fontos, hogy a diákok a feladatlapokon jelöljék, melyik feladatot nem szeretnék, hogy értékelje a tanár, mivel ha ezt elmulasztják, akkor a javító automatikusan az utolsó feladatot nem fogja figyelembe venni. Az emelt szintű érettségi második felében öt feladatot kapnak a diákok, ebből négyet kell megoldaniuk, de mivel az emelt szintet központilag írják, a feladatokról még nincs információ.

Az Eduline és a Studium Generale szakértői szerint az idei középszintű matematika érettségi első feladatrészében halmazok, számtani sorozat és százalékszámítás témakörök szerepeltek, amelyek összességében korrektnek bizonyultak, bár voltak köztük nyakatekert kérdések is, mint például a nyolcadik feladat, amely konkrét ismereteket igényelt. A második feladatrészben a diákoknak hat feladatot kellett megoldaniuk, és a szakértők szerint ezek nem érhették meglepetésként a diákokat, hiszen a feladatok között szolnoki habos isler és elektromos autó is szerepelt. Az utolsó valószínűségszámításos rész azonban nehezebb volt a megszokottnál. A középszintű írásbelin összesen 100 pontot lehetett összegyűjteni: az első feladatrészben maximum 30, a másodikban pedig maximum 70 pontot szerezhettek a diákok.

A mai matekérettségi második részében a diákoknak egy másik feladatsort kellett megoldaniuk, ami két részből állt: az A rész három, egyenként 9–14 pontos feladatot tartalmazott, a B részben három, egyenként 17 pontos feladat szerepelt – ezek közül viszont csak kettőt kell kötelezően megoldani. Az első feladatlap hivatalos megoldókulcsa szerdán reggel lesz elérhető az Oktatási Hivatal honlapján, de az Eduline-on már megtekinthető a feladatok nem hivatalos eredményei, megoldásai. Az Index szerint az első feladatrész tartalmazott egy manipulált grafikával kapcsolatos feladatot is, ami az új Nemzeti Alaptanterv egyik új témaköréből került be.