Az elektromos buszok dilemmája Oslóban

Az elektromos járművek átállása komoly kihívások elé állítja a közlekedési vállalatokat, különösen a hideg éghajlatú területeken, ahol a fűtés jelentősen csökkentheti a járművek hatótávját.

Az Unibuss társaságot, amely elektromos buszokat üzemeltet Oslóban, jelentős összegű büntetéssel sújtotta a Ruter közlekedésszervező cég a téli időjárás okozta problémák miatt. Oslóban 2019 óta 477 elektromos busz állt szolgálatba, melyek kezdetben olajkályhás fűtésrendszert is tartalmaztak, azonban 2022-től már csak hőszivattyús klímaberendezésekkel szerelt buszokat engedélyez a Ruter.

A hőszivattyús rendszerek bevezetése azonnali nehézségeket okozott, mivel a buszok akkumulátorai gyorsan lemerültek, ha fűteni kellett az utasteret. A 2022-es téli időszakban különösen erős hideg sújtotta Norvégiát, Oslóban nem volt ritka a -16 fokos éjszakai hőmérséklet, ami miatt több mint száz elektromos busz rekedt a garázsokban. A fűtés bekapcsolása esetén a buszok akkupakkjai hamar lemerültek, ami akár 60-70 százalékkal csökkentette a járművek hatótávját.

A Ruter átmeneti megoldásként feloldotta az olajkályhák szoftveres korlátozását, de ez sem oldotta meg a töltőállomásokkal kapcsolatos problémákat. A helyzetet végül az időjárás enyhülése oldotta meg, mivel idén februárban és márciusban melegebb volt az átlagosnál.

A téli problémák miatt volt olyan nap, amikor ezer buszjárat maradt ki. A Ruter ezért 200 millió koronás, körülbelül 6,5 milliárd forintos büntetést szabott ki az Unibussra, amit végül ötmilliárd forintra sikerült csökkenteniük. Az Unibuss cég fölött azonban továbbra is ott lebeg a csődveszély.