Amerikában is kötelező lesz a járműveken az automata vészfék

Globális intézménnyé válik a vezető helyett közbelépő fékrendszer, amely több ezer balesetet, sérülést és halálesetet idéz meg világszerte.

2029-től az Egyesült Államokban kötelező lesz az automatikus vészfékező rendszerek használata a járművekben. Az intézkedést az Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) jelentette be május elején.

A rendszernek 100 km/órás sebességről le kell fékeznie, hogy elkerüljön egy lehetséges ütközést és 70 km/óráig képesnek kell lennie megállni, ha gyalogos kerül a jármű elé. A gyalogosokat éjjel és nappal is fel kell ismernie az automata vészféknek.

Az automata vészfékrendszerek autonóm beavatkozást hajtanak végre, vagyis a vezetőtől függetlenül cselekszenek, ezt csak vészhelyzetben teszik, és fékeznek (nem kürtölnek és nem végeznek kikerülő manővert).

Az első helyzetfigyelő és előrejelző autós radart a Cadillac fejlesztette a 50-es években. A félvezetők fejlődésével a 90-es évek közepétől vált elfogadható méretűvé és árfekvésűvé ez a technika. A 2010-es évekre az AEB járművek többségében választható felszereléssé vált és ekkor kezdődött el fokozatos kötelezővé tétele is.

Japánban 2021-től, az Európai Unióban 2022 májusától minden új modellen, 2024 májusától minden újonnan eladott autón, míg Indiában 2022-től kötelező az AEB beszerelése minden új autóba.

Az Egyesült Államokban az ipar önszabályozó fellépés keretében még 2022-ben önként vállalták a gyártók, hogy alapfelszereltségként építik be az AEB-t. A NHTSA által bejelentett szabályok egységesítik az elvárásokat, mivel a gyártók által önként beépített vészfékezők tesztelése kimutatta, hogy nem minden márka ismeri fel például a motorkerékpárosokat.

Az NHTSA 2012-ben felmérte, hogy a biztosítókhoz beérkező kárigények elemzése alapján mely biztonsági rendszerek a leghatékonyabbak. Az adatokból kiemelkedett az automata vészfék, mint leghatékonyabb rendszer.

Az automata vészfékező rendszerek 38-45 százalékkal csökkentették az autókat hátulról érő ütközéseket. A becslések szerint ez csak az európai utakon évente nyolcezer életet ment meg.

Németországban a 2016-os berlini karácsonyi vásárba történt kamionos terrorakció során a vészfék megállította a teherautót, így nem lett nagyobb a tragédia.

Az európai AEB szabályozás, amely 2013-től vonatkozott a kamionokra és buszokra, 2025-től szigorodik. Az új szabály értelmében a jövőben legfeljebb 15 percre lehet deaktiválni a rendszert, ami az idő elteltével jelzés nélkül működésbe lép.