TikTok és Universal: Megállapodás született, újra elérhető lesz többmillió dal

Megoldódott a TikTok és az Universal Music Group közötti jogi nézeteltérés, így többmillió dal válik ismét hozzáférhetővé a népszerű videómegosztó platformon.

A BBC beszámolója szerint a TikTok és az Universal Music Group közötti jogvita rendeződött, ami lehetővé teszi, hogy többmillió dal térjen vissza a platformra. A két fél korábban nem tudott megegyezni a jogdíjak mértékéről, ezért az Universal visszavonta a dalok felhasználására vonatkozó engedélyét. Ennek következtében olyan világhírű előadók, mint Taylor Swift, Billie Eilish, Drake, Harry Styles és Ariana Grande számai is eltűntek a TikTokról, ami jelentős veszteséget jelentett a platform számára.

A vállalatok mostani közleménye alapján megállapodtak abban, hogy a művészek jobb díjazásban részesülnek, bár a pontos összegekről nem nyilatkoztak. Taylor Swift, az Universal egyik legértékesebb előadója már korábban egyezségre jutott a TikTokkal a saját kiadású számai felhasználását illetően, hiszen ezek jogai az ő kezében vannak, nem a kiadóéban.

A mesterséges intelligencia által manipulált vagy generált zenei tartalmak terjedése is problémát jelentett, amelybe többek között Drake és The Weeknd is belekeveredett. A friss megállapodás értelmében a művészeknek védelmet biztosítanak az ilyen jellegű mesterséges intelligenciával szemben, és a TikTok vállalta, hogy az Universal Music Groupgal együttműködve eltávolítja az "illegális" zenéket.

A Hollywood Reporter szerint a szerdán bejelentett új licencszerződés nyomán olyan sztárok zenéi térhetnek vissza a videómegosztó platformra, mint The Weeknd, Lady Gaga, Olivia Rodrigo, Ariana Grande és Billie Eilish. A két cég egy január utolsó napján lejárt, és nem megújított licencszerződés miatt kezdett nyilvános kardcsörgetésbe. A UMG szerint a TikTok töredékét akarta fizetni annak az árnak, amit más közösségi oldalak fizetnek a dalaikhoz való hozzáférésért, és még nyílt levelet is írtak, melyben azt pedzegették, hogy úgy akarnak zenén alapuló céget működtetni, hogy közben nem fizetik meg a zenét. A TikTok eközben azzal vádolta a UMG-t, hogy „hamis narratívát és retorikát” alkalmaz.

A csatabárd elásásának első jele április közepén futott be, amikor az ugyancsak a UMG-nél lévő Taylor Swift zenéi visszatértek a platformra. A TikTok vezérigazgatója elmondta, örül, hogy sikerült dűlőre jutniuk, és hangsúlyozta, hogy elkötelezettek a közös munka mellett. Ezzel vége lehet annak a trendnek is, hogy a népszerű zenék hiányában sokan maguk dúdolták a videóik alá az olyan dalokat, mint a Saltburn miatt felkapottá váló Murder on the Dancefloor, vagy éppen teljesen random számokat tettek be Drake vagy The Weeknd helyett.