Új törvénytervezet a jogosítványok terén és az elektronikus építéshatósági rendszer megszüntetése

A kormány új törvénytervezetet mutatott be, amely jelentős változásokat hozhat a "B" kategóriás jogosítvány tulajdonosok számára, és ezáltal számos sofőrt érinthet, miközben Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium egy másik javaslattal az elektronikus építéshatósági rendszer (ÉTDR) megszüntetését is tervezi.

A jogosítványokkal kapcsolatos tervezetet, amely a "C" és "CE" kategóriás vezetői engedély megszerzésének egyszerűsítését célozza a "B" kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára, Lázár János vezette minisztérium terjesztette elő. A változtatások lehetővé tennék, hogy a sofőrök időt és pénzt takarítsanak meg a nagyobb vagy speciális járművekre vonatkozó engedélyek megszerzésével.

A törvénytervezet a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályait is érintené. Az egyszerűsített módszerrel a "B" kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők könnyebben juthatnának "C" vagy "CE" kategóriás engedélyhez, rövidítve ezzel a képzési időt és csökkentve a költségeket.

A tervezet a korhatárokat is módosítaná: a "C" és "CE" kategóriák esetében már 18 éves kortól, míg a "D" kategóriánál 21 éves kortól lenne lehetséges a vizsgázás. Fontos megjegyezni, hogy a forgalmi vizsgák esetében továbbra is a meghatározott korhatárokat kell betartani, tehát a tanulók a szükséges életkor betöltése után vizsgázhatnak csak.

A Portfolió információi szerint a kombinált tanfolyamoknál a gyakorlati vizsgákat mind a kombinált kategória vonójárművére, mind a kombinált kategóriára vonatkozóan is teljesíteni kell. A tervezet indoklása szerint a változtatás a vezetői engedélyekről szóló európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, és lehetőséget teremt arra, hogy a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő C és CE kategóriás vezetői engedélyt megszerezhessünk.

A jelenlegi szabályozás szerint nem lehet egyszerre megszerezni a C és az E kategóriás vezetői engedélyt, a CE kategóriás feltétele pedig az érvényes B és C kategóriás, nem kezdő vezetői engedély. A C kategóriás jogosítvány a troli- és autóbuszok kivételével a 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó gépkocsik, valamint az ilyen gépkocsikból és könnyű pótkocsikból álló járműszerelvények vezetésére jogosít fel, míg a CE a C kategóriájú tehergépjárműből és nehéz pótkocsiból álló szerelvény vezetésére.

A törvénytervezet társadalmi egyeztetése április 29-ig tart. A fuvarozó cégeknél tapasztalható sofőrhiány enyhítése érdekében a tervezet lehetővé tenné, hogy egy kombinált, C és CE kategóriákat egyszerre magába foglaló tanfolyamot B kategóriás vezetői engedéllyel is el lehessen kezdeni.

Ezzel párhuzamosan, a Válaszonline észrevételei szerint, a Lázár János vezette minisztérium megszüntetné az ÉTDR-t, az elektronikus építéshatósági rendszert. Az ÉTDR egy nyilvános adatbázis, ahol bárki megtekintheti a beadott építési engedélyeket, a döntéseket, és a tervek egy részét. A javaslat szerint a kormányrendelet hatályba lépésével a rendszer teljesen elérhetetlenné válna, visszamenőleg is.