Kecskemét és a Volán Zrt. közötti pereskedés

Kecskemét önkormányzata és a Volán Zrt. között jogi vita alakult ki a helyi buszközlekedés ügyében, melynek során a város és a cég is követelésekkel áll elő. A Volán 1,5 milliárd forintot követel, míg Kecskemét több mint 2 milliárd forintot igényel a busztársaságtól.

A Kecskeméti Törvényszék tájékoztatása alapján a peres eljárás során szakértői véleményeket kell beszerezni és tanúkat meghallgatni, a bizonyítási eljárás még folyamatban van. A Volán Zrt. 2019 óta összesen 16 hasonló pert indított különböző városok ellen. Kecskemét önkormányzata 2018-ban döntött úgy, hogy nem hosszabbítja meg a szerződését a DAKK Zrt.-vel, és saját vállalkozást, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft.-t (KeKo) alapított a helyi buszközlekedés lebonyolítására. A KeKo 2020-tól kezdődően tíz évre szerződést kötött az Inter Tan-Ker Zrt.-vel, mely a MOL többségi tulajdonában áll és az elmúlt években jelentős bevételnövekedést ért el. A MOL százhalombattai finomítójában 2023 április 20-án kezdődött időszakos karbantartás, ami június 24-ig tarthat, ez pedig ellátásbiztonsági kockázatot jelenthet az üzemanyagár-befagyasztás kapcsán, amiről a kormány éppen tárgyal.

A helyi buszközlekedés átszervezése óta a KeKo koordinálja a szolgáltatást. A korábbi állami busztársaság, a DAKK Zrt., mely a Volán Zrt.-be olvadt, 1,3 milliárd forintot kért a kecskeméti önkormányzattól bevétellel nem fedezett költségekre, de a közgyűlés csak 814 millió forintot tartott elfogadhatónak. A város Önkormányzata és a Kunság Volán Zrt. közötti viszony hasonló volt más városokéhoz, ahol az állami szolgáltató látta el a buszközlekedést, és különböző viták alakultak ki a csökkenő utasszámok és az öregedő buszállomány miatt. A Volán Zrt. végül pert indított Kecskemét ellen.

A Kecskeméti Törvényszék szerint a peres eljárások 2021-ben és 2022-ben indultak, és 2023 májusában egyesítették őket. Kecskemét önkormányzata viszontkeresetet nyújtott be, amely a 2016-2019 közötti közszolgáltatási ellentételezés elszámolására és a hibásan visszaszolgáltatott autóbuszok miatti kártérítésre irányul. Az önkormányzat magabiztos a jogi álláspontját illetően, és a peres eljárás eddigi tapasztalatai az álláspont helyességét látszanak visszaigazolni.

A KeKo szolgáltatási színvonala a város szerint jobb, mint a korábbi szolgáltatóé volt, de ez a költségvetési beszámolók szerint többe is kerül. A 2024-es költségvetési tervben a KeKo számára kifizetett támogatás 2,5 milliárd forintra nőtt, szemben a DAKK-nak fizetett 1,1 milliárd forinttal. Az önkormányzat szerint a váltás nem az ár, hanem a szolgáltatás minőségének javítása és a költségek átláthatósága miatt történt. A KeKo és az önkormányzat közötti jogviszony nyílt versenyeztetési pályázati eljáráson alapul, és alapvetően eltér a Volánbusz Zrt-vel fennállt jogviszonytól.

A Volán Zrt. 2019 óta több pert is indított, de a cég nem részletezte, hogy mely települések ellen folytatnak jogi eljárásokat.