Boeing: Repülő autók az ázsiai égbolton 2030-ig

A Boeing tervei szerint 2030-ig belépne az ázsiai repülőautós piacra, azonban a cég hírneve nem a biztonság jegyében forog, hiszen több hibás utasszállító repülőgépük is balesetet szenvedett.

A Boeing vállalat neve az utóbbi időben nem a biztonság szinonimájaként van emlegetve, hiszen a cég repülőgépei közül több is gyártási hibákkal került a hírekbe. Egyes gépek esetében a törzs darabjai szakadtak ki a levegőben, mások felszállás közben hullottak szét. Ezek a problémák vezettek odáig, hogy a Boeing vezérigazgatója távozott posztjáról, és egy volt mérnök is beszámolt arról, hogy a vállalat tisztában volt az összeszerelési hibákkal, de nem hajtott végre változtatásokat a munkameneten. Az elmúlt időszakban további incidensek is történtek, például egy járat menet közben elvesztette a vészkijárat ajtaját, ami kényszerleszállást eredményezett, egy másik járat pedig a kifutópályán túlgurult és a fűben landolt. Egy márciusi esetben pedig egy légiutas-kísérő véletlenül megnyomott egy gombot a pilótaülésen, ami miatt a gép orra előre dőlt, és az utasok a repülőgép plafonjának csapódtak, legalább 50 ember megsérült.

Mindezek ellenére a Boeing műszaki igazgatója, Todd Citron a Nikkeinek adott interjúban beszélt a vállalat középtávú terveiről. Citron kiemelte, hogy a cég célja, hogy az évtized végéig elindítsa repülőautós üzletágát. A Boeing a gyors és rövid utak iránti keresletet szeretné kiaknázni, amelyekre a városi zsúfolt forgalom miatt egyre nagyobb az igény.

A Boeing leányvállalata, a Wisk Aero elektromos függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) repülőgépeket fejleszt, amelyek autonóm technológiát alkalmaznak majd, ezáltal ritkaságszámba menő innovációt képviselnek az eVTOL járművek között. A cég kutatási és fejlesztési tevékenységét erősítve, nemrégiben új egységet nyitott Japánban, Nagojában.

Citron szerint a tervek szerint először az Egyesült Államokban akarnak tanúsítványt szerezni, mielőtt megkezdenék a terjeszkedést Ázsiában. Az ázsiai üzletág részleteit később véglegesítik, beleértve azt is, hogy eladják-e a gépeket a szállítási szolgáltatást nyújtani kívánó cégeknek, vagy maguk fogják a szolgáltatást üzemeltetni. Japánban a hazai SkyDrive startup és a német Volocopter a tervek szerint légi taxiszolgáltatásokat fog üzemeltetni a 2025-ös oszakai világkiállításon, a Boeing pedig csütörtökön nyitotta meg kutatási és fejlesztési bázisát Nagojában.

Citron hozzátette, elképzelhetőnek tartják, hogy az üzemanyagcellák vagy elektromos járművek terén tapasztalattal rendelkező autógyártókkal is együttműködnek. Will Shaffer, a Boeing japán elnöke szerint a nagojai működésnek számos előnye van, beleértve a beszállítók jelenlétét Aichi és a szomszédos Gifu kerületében. A közelben emellett olyan, a Boeing számára is fontos alkatrészeket gyártó vállalatok is tevékenykednek, mint a Mitsubishi Heavy Industries, a Kawasaki Heavy Industries és a Subaru.