A magyarok autóvásárlási szokásai: a pénztárca mérete a döntő

A zöldhullám ellenére a magyar autóvásárlók továbbra is az árérzékenység mentén döntenek, és a megfizethetőbb belső égésű motoros járműveket részesítik előnyben az elektromos és hibrid modellekkel szemben.

Az autóiparban zajló zöld átállás ellenére a jövedelmi viszonyok továbbra is meghatározóak a magyar autóvásárlók körében. A fenntarthatósági szempontok háttérbe szorulnak, amikor a pénztárcavastagság kerül előtérbe. Az Index korábbi beszámolói alapján az Európai Parlament döntése, miszerint 2035-től betiltják a belső égésű motorral hajtott autók gyártását és értékesítését, nem változtatott ezen a helyzeten.

Az Európai Unió az elektromos autókra helyezi a hangsúlyt, és bár az e-autók piaci részesedése növekszik, a belső égésű motoros autók továbbra is dominálnak az eladásokban.

A Használtautó.hu felmérése szerint, amely közel 1 millió hirdetés és több mint 5,5 millió telefonos érdeklődés elemzésével készült, a belső égésű motoros autók iránti kereslet továbbra is erős. Az elmúlt évben több mint 518 ezer benzines és több mint 400 ezer dízelautót hirdettek meg, és ezekre összesen több mint 5 millió telefonos érdeklődés érkezett. Ezzel szemben az elektromos autók iránti érdeklődés is növekszik, hiszen 29 ezer hirdetés és több mint 58 ezer telefonos érdeklődés érkezett.

Az árérzékenység jelentős tényező a vásárlói döntésekben. Egy 10 évesnél idősebb elektromos vagy hibrid autó átlagára több mint kétszerese lehet egy hasonló korú benzines vagy dízelautó átlagárának. A 10 évesnél fiatalabb modellek esetében is másfélszeres árkülönbséget tapasztalhatunk.

A Használtautó.hu autópiaci szakértője, Horváth András kiemelte, hogy a belső égésű motorok tiltására irányuló európai tervek nem állnak összhangban a vásárlói igényekkel, mivel az elektromos és hibrid autók átlagára jelentősen magasabb.

A legnépszerűbb meghajtású benzines autók esetében a legkeresettebb modellek azok, amelyek a legmegfizethetőbbek a piacon. A benzines autók közül a Suzuki, a dízeleknél a Volkswagen, az elektromosoknál a BMW, míg a hibrideknél a Toyota a legnépszerűbb márkák.