Bár a napokban éppen arról írtunk, hogy újabb alapvető élelmiszerek ára emelkedik még ebben a hónapban, a kormányzat úgy látja, hogy a májusban bevezetett kötelező akciók letörték a szárnyaló infláció szárnyait.
– jelentette ki Szentkirályi Alexandra. A kormányszóvivő szerint különösen jó eredményt értek el az élelmiszerárak területén, ahol tavaly decemberhez képest több mint a felére sikerült csökkenteni a drágulás mértékét.
Ezt a kedvező tendenciát akarta meglovagolni a kabinet, amikor úgy döntött, hogy a kötelező akciókat az eredeti, szeptember végi határidőről az év végéig meghosszabbítja. A hatóságok pedig folyamatosan ellenőrzik a boltokat, hogy betartják-e ezeket az akciókat. Ilyenkor azt is vizsgálják, hogy az adott termék árát mihez képest csökkentették, mert a rendelet szerint mindig a megelőző egy hónapban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest kell akciózni. Vagyis ha valaminek közben emelkedett az ára, akkor is a minimumtól kell lejjebb menni. Az egyetlen kivételt az jelenti, ha az élelmiszer lejárati idejének közelsége miatt vitték le az árát, ilyenkor ezt nem kell figyelembe venni.
Vagyis a kis üzletek tulajai fellélegezhetnek, őket nem kötelezi a rendelkezés a nyereségcsökkentésre. Viszont ha a kis bolt olyan nagyobb kereskedelmi lánchoz tartozik, amelynek az össz árbevétele 2021-ben meghaladta a nettó egymilliárd forintot, akkor annak a kisebb alapterületű egységei sem mentesülnek, vagyis hiába a mérsékeltebb választék, az az ő esetükben nem lehet kibúvó.
Mindez nemcsak azokra az üzletekre vonatkozik, ahova besétálhatunk vásárolni, hanem azokra az online élelmiszerkereskedőkre is, amelyek elérték ezt az egymilliárdos értékhatárt, vagyis a korábban NetPincér, később Foodpanda, most pedig Foodora nevet viselő kiszállítócégre ugyanúgy, mint a Wolt vagy a Kifli üzemeltetőire.
A kereskedőknek mind a 20 meghatározott termékkörből ki kell választania legalább egyet, amelyet bevon az akciókba. Az egyes boltok akcióit pedig a júliusban elindult online Árfigyelő segítségével lehet összehasonlítani. Ráadásul ez nemcsak 20, hanem 62 termékcsoport több száz termékének mutatja meg a napi árát hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában. A Gazdasági Versenyhivatal által működtetett rendszert a fogyasztói igények alapján folyamatosan fejlesztik. Legutóbb bevásárlólista funcióval bővítették, de hamarosan arra is lehetőség lesz, hogy csak a környék boltjainak ajánlatait vizsgáluk egy térképbeállítás révén, és készül a mobilalkalmazás is.
Ez persze mind szép és jó, csak amikor az ember ott áll a pénztárnál, és a zanzásított bevásárlólistája alapján összeválogatott fél kosarnyi kajáért is kétszer annyit fizet, mint korábban a megpúpozott kosárnyiért, akkor elgondolkodik, hogy ki is jár jól ezekkel az akciókkal.
Fotó: Pixabay