Bár a napokban éppen arról írtunk, hogy újabb alapvető élelmiszerek ára emelkedik még ebben a hónapban, a kormányzat úgy látja, hogy a májusban bevezetett kötelező akciók letörték a szárnyaló infláció szárnyait.

Az infláció oka a háború és a szankciók, de a kormány nem tétlenkedett, így hónapról hónapra folyamatosan csökkent az infláció 

– jelentette ki Szentkirályi Alexandra. A kormányszóvivő szerint különösen jó eredményt értek el az élelmiszerárak területén, ahol tavaly decemberhez képest több mint a felére sikerült csökkenteni a drágulás mértékét. 

Ezt a kedvező tendenciát akarta meglovagolni a kabinet, amikor úgy döntött, hogy a kötelező akciókat az eredeti, szeptember végi határidőről az év végéig meghosszabbítja. A hatóságok pedig folyamatosan ellenőrzik a boltokat, hogy betartják-e ezeket az akciókat. Ilyenkor azt is vizsgálják, hogy az adott termék árát mihez képest csökkentették, mert a rendelet szerint mindig a megelőző egy hónapban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest kell akciózni. Vagyis ha valaminek közben emelkedett az ára, akkor is a minimumtól kell lejjebb menni. Az egyetlen kivételt az jelenti, ha az élelmiszer lejárati idejének közelsége miatt vitték le az árát, ilyenkor ezt nem kell figyelembe venni.

De van más kiskapus lehetőségük is a boltoknak. Ha egy árukategórián belül ötnél kevesebb fajta terméket forgalmaznak - például nincs ötféle tej, cukor vagy liszt a kínálatukban -, akkor ezeknél nem kell akciózniuk.

Vagyis a kis üzletek tulajai fellélegezhetnek, őket nem kötelezi a rendelkezés a nyereségcsökkentésre. Viszont ha a kis bolt olyan nagyobb kereskedelmi lánchoz tartozik, amelynek az össz árbevétele 2021-ben meghaladta a nettó egymilliárd forintot, akkor annak a kisebb alapterületű egységei sem mentesülnek, vagyis hiába a mérsékeltebb választék, az az ő esetükben nem lehet kibúvó.

Mindez nemcsak azokra az üzletekre vonatkozik, ahova besétálhatunk vásárolni, hanem azokra az online élelmiszerkereskedőkre is, amelyek elérték ezt az egymilliárdos értékhatárt, vagyis a korábban NetPincér, később Foodpanda, most pedig Foodora nevet viselő kiszállítócégre ugyanúgy, mint a Wolt vagy a Kifli üzemeltetőire.

A kereskedőknek mind a 20 meghatározott termékkörből ki kell választania legalább egyet, amelyet bevon az akciókba. Az egyes boltok akcióit pedig a júliusban elindult online Árfigyelő segítségével lehet összehasonlítani. Ráadásul ez nemcsak 20, hanem 62 termékcsoport több száz termékének mutatja meg a napi árát hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában. A Gazdasági Versenyhivatal által működtetett rendszert a fogyasztói igények alapján folyamatosan fejlesztik. Legutóbb bevásárlólista funcióval bővítették, de hamarosan arra is lehetőség lesz, hogy csak a környék boltjainak ajánlatait vizsgáluk egy térképbeállítás révén, és készül a mobilalkalmazás is.

Ez persze mind szép és jó, csak amikor az ember ott áll a pénztárnál, és a zanzásított bevásárlólistája alapján összeválogatott fél kosarnyi kajáért is kétszer annyit fizet, mint korábban a megpúpozott kosárnyiért, akkor elgondolkodik, hogy ki is jár jól ezekkel az akciókkal. 

Fotó: Pixabay