Az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írták, reményeik szerint idén a közösségi közlekedésnek lendületet adhat
- az üzemanyagárak emelkedése,
- az utasok igényeire a korábbiaknál is jobban figyelő új menetrend,
- a teljessé vált, 40 KISS motorvonatot tartalmazó flotta
- és a szinte már csak korszerű motorvonatokkal kiszolgált elővárosi vasúti forgalom.
Ugyanakkor a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új és komfortos járművel bővülő autóbusz-állománya is hozzájárulhat ahhoz, hogy még többen válasszák a közösségi közlekedést - tették hozzá.
A MÁV-Start járatain 2022-ben csaknem 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott, vagyis az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év adataitól.
- Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV-applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavaly előtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-Startnál.
- Mobilalkalmazással vásárolt az utasok 24 százaléka, az Elvirán pedig 11 százaléka; a pénztári értékesítés a 2021-es 42 százalékról 38 százalékra esett tavaly, a fedélzeten vásárolt jegyek aránya pedig 16 százalékról 9 százalékra mérséklődött.
- Ezzel egy időben az automatás jegyvétel részesedése 12 százalékról 18 százalékra emelkedett, ami annak is köszönhető, hogy a legutóbb megrendelt 375 új jegykiadó automata túlnyomó részét – 350-et – már tavaly kihelyezte a MÁV-Start.
A közlemény szerint
Míg 2021-ben 3,1 milliárd utaskilométert regisztrált a MÁV-Start, 2022-ben már 4,75 milliárdot. A TramTrain hálózaton 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már mintegy egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.
Az új díjtermékekről beszámolva azt írták:
- A rendkívül kedvező áron megváltható Okosjegyekből 172 ezret adtak el 2021-ben, míg tavaly már 487 ezret; Okosjeggyel lehet utazni Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg és vasárnaptól Békéscsaba felé is.
- A Dunakanyar napijegyből a duplája, 3100 kelt el.
- A kisiskolások által megváltható „Kajla” jegyek is népszerűek voltak, és a Balaton24/72 termék is tovább növelte sikerességét.
Arról is beszámoltak, hogy a 2021-es egész szezon alatt elért évtizedes rekordnál is többen választották a MÁV-Start járatait a Balatonhoz történő utazáshoz. A teljes szezonban több mint 3 millióan utaztak vonattal a tóhoz, vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között.
A legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió utas fordult meg 2022-ben, illetve különleges helyzetben van Filatorigát megállóhely a H5-ös HÉV-en, ahol fesztiválidőszakban naponta, irányonként 187 vonat érkezik, így Magyarország legforgalmasabb vasúti pontjává válik erre az időszakra.
Rekordot döntött a kerékpáros jegyváltás is:
- 2020-ban 613 ezer,
- 2021-ben 647 ezer,
- 2022-ben már több mint 1 millió 40 ezer kerékpárhoz köthető jegyet értékesített a MÁV-Start.
Amint arról lapunk, a frisshirek.hu korábban beszámolt, a MÁV-Volán csoport már tavaly decemberben felhívta a figyelmet arra, hogy az üzemanyagárak változása miatt most még inkább érdemes a közösségi közlekedést választani, az ingázás nagyjából háromszor annyiba kerül azoknak, akik autóval járnak dolgozni.
Illusztrációs fotó: mavcsoport.hu