A lakossági felmérésben a válaszadók többsége (54,6 százaléka) jelezte, hogy selejtezett le bútort az elmúlt egy év során.

Ennek leggyakoribb oka az volt, hogy a bútorokat újakra cserélték (32,7 százalék), a bútorok elöregedtek (31,9 százalék) vagy megsérültek (25,8 százalék) - közölte Bálint Attila, az IKEA Magyarország fenntarthatósági felelőse.

A megkérdezettek közel egyharmada (27 százalék) eladományozza a fölöslegessé vált bútorait, és csak 6,8 százalék adja le egy újrahasznosító központban vagy hulladékudvarban. A válaszadók 18,9 százaléka online értékesíti, 13,5 százalékuk garázsban vagy pincében tárolja, 7,8 százaléka pedig kommunális hulladékgyűjtőbe vagy a mellé teszi ki a fölösleges holmikat - részletezte Bálint Attila.

Csupán a megkérdezettek alig egy százaléka válaszolta, hogy visszaadja a bútort a gyártónak vagy az eladónak.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az embereket érdeklik a bútorok újrahasznosításának lehetőségei, és érdemes ilyen szolgáltatásokat működtetni

- hangsúlyozta a szakember. Hozzáfűzte: az IKEA globális vállalást tett arra, hogy 2030-ra teljesen körforgásos vállalat lesz. A bútorok második élete szolgáltatással az IKEA visszavásárolja a már fölösleges, használt IKEA bútorokat, így azok "második esélyt kaphatnak egy új otthonban" - áll a közleményben. Úgy vélik, a bútorhulladék-feldolgozó rendszer mellett nagy szükség lenne a hulladékképződést megelőző újrahasználati központokra is, amelyekből a tanulmány szerint jelenleg mindössze öt működik Magyarországon.

Az IKEA Magyarország a 2022-es pénzügyi évben 130 milliárd forint forgalmat ért el, amely csaknem húsz százalékos növekedés 2021-hez képest, az online értékesítés 34 százalékkal nőtt. Az áruházakban az előző évinél egymillióval több, nyolcmillió látogató fordult meg, a vásárlók száma pedig 3,5 millió volt. Az online vásárlás részesedése 21,6 százalék volt, az ikea.hu weboldal 12,7 millió egyedi látogatót regisztrált. Az IKEA Magyarország dolgozóinak száma tavaly 1730 volt.

A kiemelt kép forrása: unsplash.com