Még a Mol is elismerte, hogy kritikus a jelenlegi helyzet. A cég ügyvezető igazgatója, Bacsa György azt is kijelentette, hogy a Mol létezése óta még soha nem ürült le ennyi kút, mint az elmúlt napokban. És bár a Dunai Finomítóban hetek óta éjjel-nappal dolgoznak azon, hogy újra teljes kapacitással működhessen az üzem, még akkor is 2-3 hónapra volna szükség az ellátási problémák megszűnésére. Különösen úgy, hogy a hatósági ár miatt egyre inkább csökken az import, amely nélkül nem lehet kielégíteni a jelenleg amúgy is fokozott belföldi keresletet.
Az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás. A Mol mindent tőle telhetőt megtesz: a tankerautóink éjjel-nappal szállítanak, a munkatársaink folyamatosan töltik a benzinkutakat, a szakembereink pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon. A termelésből hiányzó árut importból pótolja a Mol – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött –, de vállalatunk elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni
- nyilatkozta az Index megkeresésére Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója, aki elmondta azt is, hogy még soha nem volt ennyi leürülés a Mol kútjain. A teljes hálózatukban részleges termékhiány, míg a töltőállomásaik negyede fogyott ki üzemanyagból. Amihez nemcsak a hatósági árból fakadó importhiány, hanem az is hozzáad, hogy a benzin iránti kereslet kétszerese a hagyományosan megszokottnak, míg a dízelnél másfélszeres kereslet fokozódás tapasztalható.
Nem lehet elégszer rámutatni egy fontos tényadatra: az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt
- hangsúlyozta Bacsa György, aki kiemelte, hogy szükség van a korábbi import mennyiségére ahhoz, hogy a jelenlegi üzemanyaghiány és a logisztikai problémák megoldódjanak. A nehézségek azonban nem oldódnak majd meg akkor sem egyik pillanatról a másikra, hiszen ideális piaci környezetben is 2-3 hónapra volna szükség, hogy helyreálljon a rend az ellátás terén. Ehhez képest jelenleg a behozott üzemanyag mennyiségében a csökkendő tendencia a jellemző.
Az ügyvezető igazgató beszélt arról is, hogy a Dunai Finomító karbantartásán hetek óta napi 24 órában dolgoznak a műszaki problémák elhárításán, de ott is még hetekre van szükség a helyreállításhoz.
Csúcsra fogjuk járatni a Mol gépezetét, de még ezzel sem tudjuk pótolni azt, ami most hiányzik: a 30 százalékos importkiesést, amely jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kis kutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti
- jelentette ki Bacsa György, aki az Indexnek adott nyilatkozatát azzal zárta, hogy a jelenlegi helyzetet kritikusnak nevezte, amelyre szerinte a megoldás az volna, ha hagynánk a piacnak az import visszaépítését. Ezzel feltehetően a hatósági ár eltörlésére utalt.
A kiemelt kép forrása: a Mol Facebook-oldala