A magyar állam megvásárolja a Strabag részesedését a GySEV-ben

A magyar állam hamarosan megszerzi a Strabag tulajdonrészét a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.-ben (GySEV), ezzel a magyar tulajdoni hányad több mint kétharmadra nő. Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter bejelentése szerint az osztrák versenyhatóság jóváhagyta az ügyletet, így az akvizíció útjába már semmi sem áll.

Az osztrák állam továbbra is kisebbségi tulajdonos marad a vasúttársaságban, míg a magyar állam tulajdonrésze a tranzakcióval kétharmad feletti lesz. A magyar állam hónapok óta tárgyal a 6,1%-os részesedés megvásárlásáról, és hivatalos ajánlatot tett decemberben, körülbelül 10 millió euró értékben. A GySEV jelentős szerepet tölt be a magyar vasúti közlekedésben, egy 430 kilométeres hálózatot tart fenn két országban, és befolyásolja a Bécs-Budapest vonalat, valamint a Szombathely-Szentgotthárd-Graz szakaszt.

A korábbi tulajdoni struktúra szerint a GySEV-ben a magyar állam 65,6%-os, az osztrák állam 28,2%-os, míg a Strabag 6,1%-os részesedéssel bírt. A magyar állam elégedetlen volt az osztrák vétójoggal, és több irányítást szeretett volna. Tavaly feszültség alakult ki, amikor egy osztrák vezetőt menesztettek. Lázár miniszter kritizálta a tulajdonosi egyensúly hiányát, és közös menedzsmentet szeretett volna. Kezdetben a magyar állam hajlandó volt az egész társaságot átvenni, de végül a 6,1%-os részesedés megszerzésében állapodtak meg. Az akvizíciót az osztrák versenyhatóság is jóváhagyta. Lázár miniszter pozitív lépésnek látja ezt a GySEV és a magyar vasutak számára, amely részben az adófizetők pénzéből finanszírozódik. Az ügylet költségeit nem hozták nyilvánosságra.

Lázár János a tranzakció kapcsán kiemelte, hogy a magyar tulajdonos jogainak helyreállítása elől az utolsó akadály is elhárult, és a cég vezetése is a helyére kerülhet, így a magyaroké a döntő szó. A miniszter szerint ez jó hír a magyar vasút minden utasának és dolgozójának is, mert a GySEV magyar adófizetői pénzből is elért fejlettsége mostantól érezhető mértékben fog hozzájárulni a MÁV felzárkóztatásához is. A miniszter bejegyzésében emlékeztetett, hogy a cégben már eddig is többségi magyar tulajdoni arány volt, de a korábbi szerződések indokolatlan hátrányt okoztak a magyar félnek. A nemzeti kormány nem nyugodott bele abba, hogy a magyarok kisebbségben legyenek a saját cégükben, és a miniszterelnökkel együtt rendet raktak a tulajdoni viszonyokban. A cég továbbra is közös marad, kisebbségi tulajdonosként továbbra az osztrák állam a partner, amit a miniszter személyesen is üdvözöl, hiszen hisz a közép-európai együttműködés minden formájában.