A TikTok használata és az álhírek felismerése

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által végzett kutatás szerint a TikTok gyakori használata nehezítheti az álhírek felismerését a fiatalok körében. A YouTube a legnépszerűbb közösségi platform, míg a TikTok kevésbé elengedhetetlen, de több időt vesz el a felhasználók mindennapjaiból, és a felhasználók körében kétszer annyi nő használja, mint férfi.

A kutatásban részt vevő 13–25 év közötti fiatalok többsége a YouTube használatát tartotta a leginkább elengedhetetlennek, mely majdnem kétszer olyan erős függőséget jelent, mint a Facebooké. A TikTokot viszont kevesebben neveztek elengedhetetlennek, mégis ez a platform köti le a legtöbb időt a mindennapjaik során, sokan napi két óránál is többet töltenek rajta.

A kutatás során a fiatalok álhír-felismerési képességét is vizsgálták. A válaszadók többsége úgy ellenőriz egy-egy TikTok-videóban látott állítást, hogy a teljes történetet elolvassa, és más forrásokban is utánanéz az információnak. A résztvevőknek konkrét, a TikTokon terjedő, valós vagy hamis információkat tartalmazó videókról kellett megállapítaniuk, hogy azok manipuláltak vagy valósak-e. A valóságtartalom megítélésében szerepet játszott a posztoló profiljának ismertsége, hitelessége, valamint a fiatalok előzetes ismeretei és tapasztalatai a bemutatott konkrét téma kapcsán.

A fiatalok álhír-felismerési képességét befolyásolhatja az is, hogy mennyire ismerik az adott politikust vagy mennyire vannak tisztában a fizika törvényeivel, amikor tudományos érdekességeket bemutató videókat látják. A kutatás rámutatott, hogy a szülők iskolai végzettsége is összefügg a fiatalok álhír-felismerési képességével: minél magasabb volt a gondviselők iskolázottsága, annál jobban felismerték az álhíreket. Viszont általánosságban elmondható, hogy minél gyakrabban TikTokozott egy válaszadó, annál kevésbé volt képes felismerni az álhíreket és kiszűrni a valótlan információkat.

A tanulmány szerint a TikTokon megjelenő, vásárlásra ösztönző tartalmak nem befolyásolták jelentősen a fiatalok vásárlási szokásait, mivel a válaszadók több mint kétharmada nem vásárolt terméket ezek hatására. Az NMHH szerint a TikTok megítélése többdimenziós és ellentmondásos: a platform népszerű a fiatalok körében a rövid, gyorsan fogyasztható videók miatt, ugyanakkor aggodalmat is kelt a függőség, figyelemzavar és az időveszteség miatt.

A kutatás eredményei rámutatnak a médiaműveltség és a kritikai gondolkodás fejlesztésének jelentőségére, illetve arra, hogy fontos a fiatalokat időben megismertetni a közösségi média működésével és felvértezni őket a megfelelő digitális készségekkel. Ebben a szülői minta és a közoktatás is fontos szerepet játszhat, ezért az NMHH rendszeresen szervez a témában workshopokat és képzéseket szülőknek és tanároknak egyaránt.