A trieszti magyar tengeri kikötő építése szeptemberben kezdődik

Szeptember 2-án megkezdődik a magyar tengeri kikötő építése Triesztben, módosított tervek alapján. A kikötőhatóság bejelentette, hogy a csatornában 2025. december 31-ig medertisztítási munkálatokat végeznek, ahol Magyarország konténerterminált hoz létre. Az új tervek kizárják a kompmólót a rakpart elejéről, csökkentve a koncessziós területet 63 200 négyzetméterről 60 500 négyzetméterre. A teljes beruházás értéke 206,4 millió euró, amelyből 48,9 millió eurót a koncessziós területre, 157,5 millió eurót pedig a kapcsolódó magántulajdonban vagy magyar állami tulajdonban lévő területfejlesztésre fordítanak.

A magyar állam és a koncessziós cég, az Adria Port Zrt. nem kommunikálta a medertisztítási munkálatok kezdetét. Az elmúlt öt évben a terminál fejlesztése lassan haladt előre, jelentős előrelépés nélkül. Szijjártó Péter miniszter ígérete ellenére a terminál 2026-os üzembe helyezési dátuma bizonytalan marad. Az Adria Port Zrt. vezérigazgatójának éves fizetése 71 000 euróra emelkedett, míg a felügyelőbizottság négy tagjának éves juttatása egy év alatt 2,6-szeresére nőtt, annak ellenére, hogy a cég jelentős veszteségeket szenvedett el.

A trieszti kikötő építéséért felelős projektvállalat öt éve működik, és jelentős veszteségek ellenére Péter Tibor Garai vezérigazgató jelentős fizetésemelést kapott. A kikötő területén a hajóknak 2025. december 31-ig óvatosan kell navigálniuk. Az új tervek egyenes rakpartot tartalmaznak Ro-Ro hajók kiálló része nélkül. A trieszti kikötő koncesszióját Magyarország és az állami tulajdonú Adria Port Zrt. szerezte meg, amely 2074-ig érvényes, a koncessziós terület mögött logisztikai központot terveznek. A beruházás összértéke 206,4 millió euró, amelyből 48,9 millió eurót a koncessziós területre, a többit pedig a fejlesztésre fordítják.

A trieszti kikötő munkálatainak tervét már áprilisban közzétették, Magyar Levente külügyi államtitkár pedig vázolta a helyzetet, hogy vajon mi a helyzet a 2019-ben belengetett trieszti magyar tengeri kikötő megépítésével. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint az akkori olasz belügyminiszter ugyanis még abban az évben aláírták a szerződést, amely szerint Magyarország 131 millió eurós projekt keretében tengeri kikötőt és kijáratot létesítene az olaszországi Triesztben. A magyar állam a terület mellett üzemeltetési koncessziót is vásárolt. Az illetékes hatóság pedig tavaly júliusban hagyta jóvá a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását, így Magyarország akkor egy lépéssel közelebb került a trieszti kikötői tervek megvalósításához. Mivel azonban a területen korábban olajfinomító működött, először meg kell tisztítani a területet.