Vasúti fejlesztések és balesetek a Keleti pályaudvaron

A Keleti Pályaudvaron történt vasúti balesetek és a fejlesztések leállítása miatt Lázár János közlekedési miniszter és Vitézy Dávid között vita alakult ki. A miniszter a fejlesztések "nagyon titkos" besorolásával és azok leállításával vált középponti figurává, míg Vitézy a beruházások szükségességét és a leállítás következményeit hangsúlyozza.

A közlekedési miniszter, Lázár János a Keleti Pályaudvarról induló vasútvonalak fejlesztését "nagyon titkosnak" minősítette és leállította a projektet. Vitézy Dávid szállítási szakértő szerint ez a döntés hosszú távon többletköltségeket fog generálni, nem pedig megtakarításokat. A projekt a Rákos és Kőbánya felső állomásokon hálózatfejlesztéseket, kapacitásbővítést, valamint egy új állomást az Élessaroknál foglalt volna magában. Mérnökök figyelmeztették Lázárt, hogy a projekt azonnali leállítása megakadályozza a projekt előkészítését, késlelteti az építkezést és az EU-s finanszírozás elvesztéséhez vezethet. Vitézy kiemelte a leállított projekt fontosságát Budapest vasúti rendszere és az ország számára egyaránt.

A Keleti Pályaudvaron történt vonatbaleset komoly fennakadást okozott az egyik legforgalmasabb vasútvonalon. Az utóbbi időben több baleset is történt. Lázár János nem vállalta a felelősséget a vasárnap teljes leállásáért. Vitézy rámutatott, hogy a miniszter tavaly törölte azokat a beruházásokat, amelyek a hibás váltók cseréjét célozták meg. Lázár János nemrég bejelentette a közlekedés és az állami vasúttársaság nagyarányú átalakítását.

Lázár válaszolt Vitézy kritikáira a vasúti incidensekkel kapcsolatban, és kijelentette, hogy a helyzet a Keleti Pályaudvaron javult. A miniszter megköszönte a vasúti dolgozók erőfeszítéseit. Lázár kritizálta Vitézyt a félrevezető információk terjesztéséért és a vasúttársaság elleni uszításért. Hangsúlyozta, hogy a múltbeli elhanyagolás, nem pedig az ő vagy Vitézy cselekedetei felelősek a vasút jelenlegi állapotáért. Lázár több cselekvést sürgetett a szállítási rendszer javítása érdekében.

A közlekedési miniszter kritizálta Vitézyt, az állami vasúttársaság, a MÁV elleni uszításért. Lázár megdicsérte a hétvégi zavarok megoldását és megköszönte a vasúti dolgozók és utasok türelmét. Kiemelte, hogy Vitézy állításai a késleltetett fejlesztésekről félrevezetőek voltak, és még akkor sem fejeződtek volna be, ha ő lett volna a közlekedési miniszter. Lázár kiemelte a vasúti infrastruktúra múltbeli elhanyagolását és a további fejlesztések szükségességét hangsúlyozta. Népszerűsítette az 5 pontból álló közlekedési cselekvési tervét és a nagy ígéretek helyett a gyakorlati cselekvéseket sürgette.

A MÁV vasúttársaság bejelentette, hogy a szokásos forgalmi rend helyreállt a Keleti pályaudvaron egy vasárnap esti baleset után. A műszaki mentés éjszaka kezdődött és hétfő délután fejeződött be. Majdnem száz alkalmazott dolgozott a helyszínen. A vonatforgalom kedden reggel fokozatosan helyreállt, némi késéssel még számolni lehetett. Az incidensben egy Kolozsvárról érkező InterCity vonat érintett volt, sérülések nem történtek. Az eset nyilvános vitát váltott ki Vitézy és Lázár között a MÁV teljesítményével és a jövőbeli fejlesztésekkel kapcsolatban.

Vitézy válaszolt Lázár János megjegyzéseire a közelmúlt vasúti baleseteivel kapcsolatban. Lázár kritizálta Vitézyt, hogy állítólag uszít a Magyar Államvasutak (MÁV) ellen. Vitézy rámutatott, hogy Lázár cselekedetei akadályozták a vasúti fejlesztést. A Magyar Államvasutak több incidenssel, beleértve haláleseteket és fennakadásokat a főállomáson, nehezen küzdött meg. Lázár a válság alatt hallgatott, és csak a helyzet megoldása után szólalt meg.

Lázár János a közösségi oldalán reagált a kritikákra, és közölte, hogy a vasárnapi baleset után újra működik a Keleti Pályaudvar. A miniszter kemény kritikát fogalmazott meg Vitézy Dávid felé, akit a MÁV elleni uszítással és a vasutasok elárulásával vádolt. Lázár szerint a hivatkozott fejlesztések, amelyeket át kellett ütemezni, a hétvégéig sem valósultak volna meg, még ha Vitézy lett volna a közlekedési miniszter. A miniszter kiemelte, hogy a MÁV állapota az elmúlt 30 év mulasztásainak következménye, és az elmúlt 15 évben történt a legtöbb fejlesztés. Lázár az 5 pontos közlekedési akcióterv megvalósítását sürgette.

Vitézy Dávid válaszában kiemelte, hogy a Keleti pályaudvaron történt kisiklás közel állt egy tömeges sérüléssel járó balesethez, és Lázár cselekedetei miatt állt le az érintett vonalszakasz fejlesztése. Vitézy szerint a baleset a vasút romló állapota miatt jelent nem csak minőségi, hanem biztonsági problémát is. A korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint a Lázár által hozott intézkedések csak rontottak a helyzeten.

A MÁV nehéz időszakon van túl, többek között síntörés és kisiklás is történt. Lázár János bejelentette, hogy Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója szeptember elsejével távozik a posztjáról, helyét Hegyi Zsolt veszi át. A miniszter ötpontos akciótervet hirdetett meg, amely magában foglalja egy új személyszállítási törvény kidolgozását, új vasútpálya-építési programot, új járművek beszerzését, egy új MÁV-applikációt, valamint a MÁV Zrt. három leányvállalatának létrehozását.

Vitézy Dávid a közösségi oldalán reagált Lázár János kritikáira, és hét pontban sorolta fel azokat az intézkedéseket, amelyeket a miniszter az elmúlt két év során hozott, és amelyek szerinte csak rontottak a vasúti közlekedés állapotán. Vitézy szerint Lázár cinikus megjegyzésekkel próbálja elterelni a figyelmet a miniszteri felelősségről, és többek között a vasutasok, az időjárás, a politikai viták mögé bújva próbálja elkerülni a felelősségvállalást.

A MÁV továbbra is nehéz helyzetben van, hiszen a Keleti pályaudvarnál történt kisiklás után országszerte több probléma is felmerült a vasúti közlekedésben. Kábelvágás miatt meghibásodott biztosítóberendezés, kidőlt fa és az átvonuló vihar okozta feszültségkimaradás miatt több vonalszakaszon is késésekkel kell számolni. A MÁV folyamatosan tájékoztatja az utazóközönséget a közösségi oldalán a menetrend változásokról. Az Őrbottyán és Vácrátót közötti szakaszon kidőlt fa miatt szünetel a forgalom, és több vonat nem közlekedik, helyettük pótlóbuszokat állítottak be. Az elmúlt napokban a vasúti közlekedés megbénult, és a MÁV munkatársainak munkáját a jelenlegi fennakadások beárnyékolják.