Budapest vasúti közlekedési rendszere válságban

Budapest vasúti közlekedési rendszere sokkoló állapotban van a Lázár János által leállított beruházások miatt. Vitézy Dávid a vasúti infrastruktúra romló állapotát hangsúlyozza, és sürgős fejlesztéseket sürget. Megemlítette, hogy Lázár János által leállították a létfontosságú fejlesztéseket, ami jelentős visszaesést okozott.

A vasúti közlekedési rendszer hiányosságai ellenére Karácsony Gergely főpolgármester támogatja a 2036-os budapesti olimpiai pályázatot, annak ellenére, hogy a jelenlegi vasúti rendszer nem felel meg olyan városok színvonalának, mint Párizs. Vitézy Dávid megkérdőjelezi az olimpia megrendezésének megvalósíthatóságát jelentős vasúti és tömegközlekedési fejlesztések nélkül.

Vitézy Dávid egy 2022-es jóváhagyási tervet osztott meg a Facebookon, amely a Keleti pályaudvar előtti egy váltózóna átépítését és cseréjét tartalmazta, ahol vasárnap egy váltóelem törése miatt egy InterCity vonat kisiklott. A szállítási szakértő szerint Lázár János, a korábbi miniszter 2023-ban törölte ezt a beruházást, leállítva a tervezési munkákat, félbehagyva a terveket és visszaküldve a már megszerzett EU-s forrásokat. A BFK által 2021-ben kezdeményezett Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia magában foglalta a Keleti pályaudvar előtti kritikus elemek, mint például a pályahálózat optimalizálása és a legrosszabb váltók cseréje, amit a MÁV is kért. Azonban Lázár ezt a projektet is leállította 2023-ban.

A vasúti közlekedési rendszer sokkoló állapota jelentős fennakadásokat okozott a Keleti pályaudvaron és a Ceglédi vonalon történt síntörést. Vitézy Dávid kiemeli a vasúti infrastruktúra kritikus állapotát, és sürgős fejlesztéseket sürget a többi regionális vonallal összehasonlítva. Bírálja Lázár Jánost, amiért leállította az összes budapesti vasúti projektet, beleértve a Keleti és Nyugati pályaudvarok felújítását is.

Karácsony Gergely főpolgármester közben támogatja a 2036-os budapesti olimpiai pályázatot, annak ellenére, hogy a vasúti rendszer romlik. Vitézy megkérdőjelezi az olimpia megrendezésének megvalósíthatóságát a vasúti és HÉV hálózat teljes felújítása nélkül, Párizst példaként felhozva, mint egy jól karbantartott közlekedési rendszert az ilyen eseményekhez.

Vitézy Dávid szerint Lázár János döntése a vidékieknek ártott a legtöbbet, mivel a főváros területén található vágányokon épp az agglomerációból vagy akár 100-200 kilométerről utazók közlekednek leginkább. Lázár több tucat, a fővárost érintő beruházást állított le, többek között olyan kommenteket írt a tervekre, mint „Lezárni. SOS!” vagy „SOHA! NEM!”. Ezek az érintett projektek többségét még a Fürjes Balázs és Vitézy Dávid által vezetett Budapest Fejlesztési Központ (BFK) indította el, és Lázár elkaszálta többek között a Városmajor megújítását, a Gellért-hegyi közpark tervezését, de számos HÉV-összeköttetést is. Vitézy felrótta Lázárnak, hogy közel 24 órával a Keletiben történt baleset után sem szólalt még meg nyilvánosan. Lázárék összesen 284 beruházást függesztettek fel vagy töröltek el, amire az elszaladó költségvetési hiány miatti spórolásból volt szükség.