Lángoló olajszállító a Vörös-tengeren: Fenyegető környezeti katasztrófa

A Vörös-tengeren szerdán megtámadott és irányíthatatlanná vált görög Sounion olajszállító hajó lángokban áll, miután a hajót a jemeni húszi lázadók támadták meg. A hajó 150 ezer tonna kőolajat szállított Irakból Ciprusra, és a tűz okozta robbanások komoly navigációs és környezeti veszélyt jelentenek.

A görög zászló alatt közlekedő tankerről, amelyet a hét folyamán támadtak meg, a húszi felkelők tettek közzé egy videót, melyen a már legénység nélküli hajón tűz ütött ki. A brit haditengerészet tengerhajózási biztonsági információs szolgálata (UKMTO) és az Európai Uniós Aspides nevű haditengerészeti misszió tájékoztatása alapján három tüzet észleltek a hajón, amely „láthatólag sodródik”.

A megtámadott hajó 25 tagú legénységét, akik közül 23 Fülöp-szigeteki és 2 orosz, valamint a négy fős biztonsági személyzetet még csütörtökön kimenekítették egy francia romboló segítségével, és Dzsibutiba szállították őket. A hajó így már több napja sodródott irányíthatatlanul, amikor felrobbant és lángolni kezdett.

A húszik, akiket Irán támogat, a gázai fegyveres konfliktusra reagálva, a palesztinok melletti kiállásként november óta több mint 80 támadást követtek el a Vörös-tengerre tartó amerikai, brit és izraeli kereskedelmi hajók ellen. A lázadók egy hajót elfoglaltak, kettőt elsüllyesztettek, és a támadásokban eddig négy tengerész vesztette életét.

A nemzetközi közösség válaszlépésként amerikai vezetéssel járőrözni kezdett az addig nem elég jól védett Ádeni-öböl északi részén, és több ízben is légicsapásokat mértek a húszik jemeni indítóállásaira. A most irányíthatatlanul sodródó hajó a nemzetközi megfigyelők szerint hatalmas környezeti katasztrófát okozhat, amelynek mértéke az 1989-es Exxon Valdez baleseténél is nagyobb lehet.

A támadás és az azt követő tűzvész komoly aggodalmat váltott ki a nemzetközi közösségben, különösen a Vörös-tengeren folyó kereskedelmi hajózás biztonsága miatt. A húszik támadásai a régióban tovább növelik a feszültséget és a bizonytalanságot, ami veszélyezteti a globális olajszállítási útvonalakat.

A Reuters jelentése szerint a Souniont szerdán lőtték meg a jemeni El-Hudajda kikötővárosánál, és felmerült a gyanú, hogy a motorját is kilőhették. Az eddigi legnagyobb feljegyzett, hajóról származó olajszennyezés 1979-ben történt, amikor mintegy 287 000 tonna olaj szivárgott ki az Atlantic Empress-ből, miután az egy másik nyersolajszállítóval ütközött a Karib-tengeren, Tobago partjainál egy vihar miatt.

Az Associated Press elemzése szerint a Sounion fedélzetén egyszerre három robbanás történt, ami előre telepített bombákra utal, nem pedig rakéta-, vagy dróntámadásra. A húszik médiaközpontja által nyilvánosságra hozott videófelvételen a robbanások láthatóak, és a távolban a harcosok hallhatóak, akik "Isten a leghatalmasabb, halál Amerikára, halál Izraelre, éljen az Iszlám!" szavakat kántálják.