A komlói vasútvonal kiváltásának vizsgálata

A Komló városát átszelő vasúti pálya kiváltásának vizsgálatát rendelte el az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), nem pedig a megszüntetését, mint azt korábban a sajtóban megjelent értesülések sugallták.

A minisztérium közleménye szerint a Komló városképi, gazdasági és ipari fejlesztési terveinek előmozdítása érdekében a helyi vezetés kérte a vasútvonal szükségességének felülvizsgálatát, valamint a vasúti területek önkormányzat részére történő átadását. A városvezetés kiemelten fontosnak tartja, hogy a vasút által elfoglalt, jelenleg kihasználatlan területek valódi belvárosi hasznosítása megkezdődhessen. Ebben a kontextusban merült fel a kődöntő működési engedélyének 2026-ban történő lejárata is, amely után a jelenlegi pályaszakasz nem lesz használva. Az új kődöntő helyének figyelembevételével az önkormányzat kérte a vasúti pálya módosításának vizsgálatát, de a döntés még várat magára.

Polics József, Komló fideszes polgármestere szerint a város számára lényeges, hogy a vasút által elfoglalt területek hasznosítása révén egy élhetőbb város jöjjön létre. A polgármester szerint a folyamat összetett és komplex, amely nem csak a vasutat, hanem a közutat, épületeket és gazdasági területekhez kapcsolódó ingatlanfejlesztési lehetőségeket is érinti. A tervek között szerepel szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó részek, az ipari parkhoz csatlakozó gazdasági területek kialakítása, valamint a kettévágott magáningatlanokhoz való csatlakoztatás vagy egy térségi kerékpárút fejlesztése is. A városvezető hangsúlyozza, hogy a kormányzati segítség nélkülözhetetlen a tervek megvalósításához.

A minisztérium által kiadott közleményben szereplő információk szerint a kődöntő kitelepítésének ügyében már 2020-ban megkezdődtek az egyeztetések, és Mindszentgodisára már rendelkeznek engedéllyel és kiviteli tervvel. A gazdasági válság azonban hátráltatja a megvalósítást. A bétai elkerülő út felújítása is az önkormányzat kezdeményezése volt, hogy a belvárost tehermentesítsék a kőszállítással járó nehézgépjármű forgalomtól. A kőszállítás megszűnése pedig kérdésessé teszi a vasútvonal szárnyvonalának létjogosultságát.

A belvárosban így igazi belvárosi kialakítás kezdődhet, melynek eredményeképpen a Komló-Mánfa, illetve a Komló-Magyarszék összekötő úton a tervezéstől függően három vagy négy körforgalommal lehetne szabályozni az új belváros forgalmát - fogalmazott levelében Polics József polgármester, hozzátéve, a felszabadított új részeken szabadidős tevékenységhez használható, vagy az ipari parkhoz csatlakozó gazdasági területeket lehetne kialakítani, illetve egy külön beruházás keretében térségi kerékpárutat lehet fejleszteni.