Trieszti kikötőprojekt: állás nélkül, de magas bérekkel

Öt év telt el a trieszti kikötőprojekt indítása óta, azonban az építkezés még mindig nem kezdődött el, miközben a projektcég vezetőinek fizetése jelentősen megemelkedett, annak ellenére, hogy a vállalkozás veszteséges.

2019 nyarán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentette, hogy Magyarország 31 millió euróért vásárolt egy 300 méteres partszakasszal rendelkező, 32 hektáros területet Triesztben, és további 25 millió eurót fizetett a 2074-ig tartó kikötői koncessziós jogért. A beruházásra létrehozták az Adria Port Zrt.-t, amelybe a kormányzat az első évben több mint 11 milliárd forintot fektetett, főleg ingatlanbérlésre és tanácsadásra.

A projektcég 2020-ban átvette a területet, elkészültek a látványtervek és a fejlesztési koncepció, Szijjártó Péter pedig 2022 decemberében kijelentette, hogy a magyar terminál 2026-ban már működhet. Az Adria Port Zrt. szerint a magyar terminál fejlesztésének előkészítése megfelelő ütemben halad, és a partfalépítési valamint mederkotrási munkák ebben az évben megindulhatnak.

Azonban a HVG kérdéseire a cég nem válaszolt arra, hogy a kikötőprojekt előrehaladása látszólag nem tükröződik a valóságban, és arra sem, hogy mi indokolta a vezetők fizetésemelését. A cég mérlegbeszámolói alapján a vezérigazgató, Garai Péter Tibor éves fizetése 10 ezer eurós emelés után 71 euróra nőtt, ami havi körülbelül 2,3 millió forintnak, éves szinten pedig átszámítva 27 millió forintnak felel meg. A négy felügyelőbizottsági tag éves juttatását is 2,6-szorosára emelték, a 2022-es 7863 euróról 2023-ban már 20 675 euróra.

Mindeközben az Adria Port Zrt. mind 2022-ben, mind 2023-ban 1-1 millió eurós veszteséget szenvedett el. A projektcég vezetőinek fizetésemelése és a cég veszteséges működése ellenére az építkezés még mindig nem indult el, és a kikötő megnyitásának 2026-os céldátuma is kérdéses marad.