Pintér Sándor tervei a pedagógusok távoktatásáról és mobilhasználatáról

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) hevesen bírálja Pintér Sándor belügyminiszter rendelettervezetét, amely kötelező távoktatást és vizsgát írna elő a pedagógusoknak a Nemzeti alaptantervből, valamint korlátozná a pedagógusok mobiltelefon-használatát.

A PDSZ szerint a tervezet nem járulna hozzá a pedagógusok teljesítményének javulásához, és aggályosnak tartják, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, melynek nincs akkreditált tanárképzési programja, részt vegyen a pedagógusképzés tartalmi szabályozásában. A szakszervezet elutasít minden olyan tervet, amely többletmunkát jelent a pedagógusoknak díjazás nélkül, és követeli a rendelettervezet elvetését. A PDSZ hangsúlyozza, hogy a Nemzeti alaptantervet a következő tanévben a szakszervezetek, szakmai szervezetek és a pedagógusok bevonásával kellene felülvizsgálni és átdolgozni.

A Belügyminisztérium válaszában kiemelte, hogy a pedagógusoknak naprakész ismeretekkel kell rendelkezniük a tartalomszabályozókról, és a képzés célja, hogy a pedagógusok a központilag meghatározott tartalomszabályozók mentén végezzék munkájukat. A képzésre azért is van szükség, mert a jelenlegi továbbképzési rendszerben nem minden pedagógus köteles részt venni a képzéseken. A képzés teljesítése és eredménye a pedagógusok teljesítményértékelésénél is számítana.

A rendelettervezet szerint a képzést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kell teljesíteni, amit az Oktatási Hivatal szervez meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem bevonásával. A tízórás távoktatási képzés után a pedagógusoknak húsz kérdésből tizenötre kell helyesen válaszolniuk, és ha az első számonkérés sikertelen, azt még két alkalommal megismételhetik. Az előírás azokra is vonatkozik, akik idén december 31-ig létesítenek új köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt, ugyanakkor nem vonatkozik a szakképzésben szakmai tantárgyat oktató tanárokra.

A mobiltelefon-használat korlátozása alatt a pedagógusok csak a neveléssel-oktatással összefüggő célokra használhatnák eszközeiket a tanórai és egyéb foglalkozások ideje alatt, valamint a tanulói felügyelet ellátása során. Kivételt képeznek az iskolán kívüli programok, vagy ha veszély, szabálysértés vagy bűncselekmény elhárítása és segítségkérés miatt szükséges a használat. A Belügyminisztérium szerint a pedagógusok figyelmének a gyermekekre és az oktatásra kell fókuszálnia, és a digitális kompetenciafejlesztés, valamint a tudatos eszközhasználat továbbra is fontos cél.

A Belügyminisztérium arra is reagált, hogy a pedagóguspálya presztízsvesztésétől nem tartanak, mivel a pedagógusok bére jelentősen nőtt az elmúlt években, és a pedagógiai szakokra is egyre többen jelentkeznek. A tárca szerint, aki ezeket a tényeket nem veszi figyelembe, azt semmivel sem lehet meggyőzni.

A PDSZ szerint a rendelettervezet tovább növelné a pedagógusok terheit, a képzés elvégzésére fordított időt pedig a gyerekekkel való foglalkozásokra szánt időkeretből vennék el, ami csökkentheti a foglalkozások minőségét. A szakszervezet továbbá tiltakozik a pedagógusokra vonatkozó mobiltelefonhasználat-korlátozás ellen is, mivel úgy vélik, ez sem releváns abban, hogy a pedagógusok minőségi és/vagy mennyiségi teljesítményét növelje. A PDSZ szerint a mobilhasználat szabályozását a jogalkotónak meg kellene hagyni intézményi hatáskörben, és a rendelettervezetet egyenesen megalázónak tartják az értelmiségi hivatást gyakorló pedagógusok számára.

A PDSZ elutasít minden tervezetet, amely többletmunkát jelent az érintettek számára anélkül, hogy külön díjazás járna érte, és követelik a rendelettervezet elvetését.