Hosszú sorok a józsefvárosi ultrahang időpontfoglalásnál

Augusztus 2-án, péntek reggel hatalmas sor kígyózott a Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ előtt, ahol a sor a szomszéd utcáig ért, és legalább százan vártak arra, hogy időpontot kapjanak ultrahang-vizsgálatra.

A tapasztaltabbak már hajnalban helyet foglaltak az intézmény előtt, és volt, aki már reggel ötre érkezett. Az ácsorgást nehezen bíró idősebb nőt a többiek egy padra ültették, míg mások összecsukható székeken ülve olvastak. A sorban állók közül nem mindenki jutott időponthoz, hiszen a rendelőintézet minden hónapban csak egyetlen alkalmat hirdet meg a vizsgálatokra való regisztrációra. Aki később érkezett, annak a következő hónapban kell újra próbálkoznia. Egy olvasó 5:45-kor érkezett és a harmadik volt a sorban, 7:10-től kezdték meg a regisztrációt. Sorszámokat nem osztogattak, ami néha a rend megbomlásához vezetett, és feszültséget okozott a várakozók között. A helyzetet sokan kifogásolták, és volt, aki a rendszer miatt kikel magából.

A Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ orvosigazgatója, Zilahy Dezső megbízott intézményvezető elismerte, hogy néha több mint száz ember várakozik az utcán. Az intézmény nem oszt sorszámot az időpontfoglaláshoz, mert nem tudják a betegeket az intézmény földszinti várójában elhelyezni, ami egészségügyileg aggályos lenne. Az online időpontfoglalást nem biztosítják, mert az idősek és az informatikai kompetenciákkal kevésbé rendelkezők ezzel elesnének az ellátás lehetőségétől. Azonban néha maradnak szabad időpontok, amelyekre később telefonon lehet jelentkezni.

A regisztráció napján reggel 7-től körülbelül 9-9:30-ig tart, és ebben az időszakban két egészségügyi dolgozó tájékoztatja a sorban állókat. A rendelőintézet rendésze nem biztonsági őr, de szükség esetén felszólítja a rendbontókat a megfelelő viselkedésre. Nyáron a várakozók csak mintegy 50 százaléka jut időponthoz, de más időszakokban ez az arány közel 100 százalék. Az ultrahangos vizsgálatok terén országosan és az intézményben is alacsony az orvosi, szakdolgozói létszám, ami a problémát súlyosbítja. Az intézményvezető szerint igyekeznek mindent megtenni, hogy a szakorvosok számára vonzóbbá tegyék a központot, és a megoldásokat az önkormányzattal közösen keresik. A Telex cikkében az intézmény vezetője szíves elnézést kért a várakozás során ért kellemetlenségekért, és bízik abban, hogy a továbbiakban a rendelkezésre álló személyi kapacitásokkal sikerül olyan járóbeteg szakellátást nyújtaniuk, amely a betegek megelégedésére szolgál.