A debreceni CATL akkumulátorgyár kapacitása és környezeti terhelése is nő

A debreceni CATL akkumulátorgyár tervei szerint bővül, egy új összeszerelő üzem létesítésével a gyártókapacitás 40 gigawattóráról 49,2 gigawattórára növekszik. A Civil Fórum Debrecen Egyesület tájékoztatása alapján a környezeti terhelés is emelkedik, ami aggodalomra ad okot a helyi civilek körében.

Az INPARK Szigma Kft. állami tulajdonban lévő telephelyén korábban csak logisztikai tevékenységet végeztek, de a tervek módosítása szerint itt is összeszerelő üzem jön létre. A CATL ezzel a lépéssel már másodszorra módosítja a kormányhivatalhoz benyújtott környezethasználati engedélyt. A módosítások következtében a légszennyező források száma további néggyel nő, amelyek a zárt technológiát nem támasztják alá.

A civilek szerint a beruházás bővítése a város környezeti terhelését is növeli. A forgalmi adatok szerint a napi 350 tehergépjármű további negyvenöttel nő, azonban a kibocsátási pontok és a vízfelhasználási adatok nem átláthatók. A dokumentum a szén-dioxid kibocsátásról nem tartalmaz információt, ami hiányosságként van feltüntetve.

A helyi önkormányzat a Fidesz-frakció állásfoglalásával reagált a megkeresésre, amely szerint a CATL önkéntes kötelezettségvállalást tett az NMP (N-metil-2-pirrolidon oldószer) kibocsátás csökkentésére, valamint a tisztított szennyvíz használatára is. Debrecen az egyetlen város, amely karbonsemleges ipari parki programot indított, és rendelkezik az ország legátfogóbb fenntarthatósági és környezetvédelmi programjával, a Zöld Kódexszel.

A Népszava egy másik, kapcsolódó ügyről is beszámolt, miszerint a bátonterenyei akkumulátor feldolgozóban, csaknem egy évi kényszerszünet után, újraindult a munka. A SungEel Kft. a Nógrád Megyei Kormányhivatal szerint teljesítette a megfelelő működéshez szükséges feltételeket, miután sorozatos, csaknem 100 millió forintos bírságokat követően.