Wizz Air elleni eljárás a GVH-tól

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) új versenyfelügyeleti eljárást indított a Wizz Air Hungary Zrt. ellen, mivel a légitársaság gyanúba keveredett a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértésével kapcsolatban.

A GVH azt gyanítja, hogy a Wizz Air megsértette a szakmai gondosság követelményét a foglalási rendszerében, és lényeges információkat tartott vissza a szolgáltatási díjakról. A légitársaság nemrégiben, 2024. augusztus 3-án 307 millió forintos bírságot kapott, mert nem tette világossá, hogy bizonyos szolgáltatások a csomagjaikban külön is megvásárolhatók, és félrevezető kommunikációt folytatott az automatikus bejelentkezési szolgáltatásokról.

Az új eljárás a foglalási rendszer előre nem látható és megbízhatatlan díjközlése miatt indult, amelyek különböző eszközökön eltérőek lehetnek. Emellett a vállalatot azzal is gyanúsítják, hogy eltitkolja a fogyasztók elől, hogy nem garantálhatja a foglalási folyamat során megjelenített díjakat.

A GVH figyelmezteti, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti a bűnösség beismerését, hanem a tények tisztázását és az állítólagos jogsértések bizonyítását szolgálja. Az eljárás három hónapig tart, amelyet indokolt esetben kétszer két hónappal meghosszabbíthatnak.

A GVH már korábban is szorosan figyelemmel kísérte a magyarországi légiközlekedési piacot, különös tekintettel a fapados légitársaságokra, miután 2022 októberében végzett elemzés felfedte a jegyértékesítési és hirdetési gyakorlatokban rejlő kérdéseket. Számos panasz érkezett a légitársaságok gyakorlataival kapcsolatban, ami arra késztette a GVH elnökét, hogy figyelmeztetéseket küldjön több légitársaság vezetőjének a piaci anomáliák és a fogyasztói panaszok miatt.

A Wizz Air részvényei több mint 15%-kal estek egyetlen nap alatt, ami alacsonyabb árcélokat eredményezett a főbb elemzők részéről. A légitársaság jelentős profitcsökkenést is tapasztalt a 2024-es második negyedévben. Az eljárás akár hat hónapig is eltarthat, két hosszabbítási lehetőséggel. A Wizz Air tervezi, hogy jogi lépéseket tesz válaszul az eljárásra, és már kifejtette, hogy megkérdőjelezi a legutóbbi, 307 millió forintos bírság jogosságát, nem ért egyet annak indoklásával.