A palackvisszaváltási rendszer problémái Magyarországon

Magyarországon nem zökkenőmentes az italcsomagolás automatikus visszaváltására kidolgozott rendszer bevezetése, a fogyasztók dühöngenek, a szereplők pedig egymást okolják a problémákért.

A boltok és a MOHU egymást hibáztatják a palackvisszaváltási rendszerrel kapcsolatos problémákért. A Spar szerint a MOHU nem mindig szállítja el időben a hulladékot, és az automaták gyakran meghibásodnak, míg az Aldi arról számolt be, hogy a dolgozók próbálják telefonon keresztül megoldani a hibákat, és ha ez nem sikerül, technikust küldenek a helyszínre. A Lidl hangsúlyozza, hogy a vásárlóknak nem szabad túl gyorsan bedobálniuk a palackokat, mivel az automaták másodpercenként csak egy vonalkódot tudnak leolvasni. A Budapest Vásárcsarnokai Kft. szerint a MOHU csak egyszer viszi el a palackokat, ami miatt a csarnok parkolójában gyülekeznek a szemeteszsákok. A piacokon pedig sok helyen egyáltalán nem található automata, ami országos szintű problémát jelent.

A MOHU szerint a hibák közel 90 százalékát a nem megfelelő bolti üzemeltetés okozza, és újra kell tervezniük a logisztikát, valamint ismét oktatást tartanak a boltok dolgozóinak.

A vásárlók tapasztalatai alapján a rendszer még mindig nem működik zökkenőmentesen. A REpont applikáció gyakran vacakol, és a visszaváltó automaták is hibásan működnek, ami hosszú sorokat és félreutalt pénzeket eredményez. Néhányan arról számoltak be, hogy a visszaváltási díj nem érkezik meg a bankszámlájukra, mások pedig arról, hogy a gépek nem ismerik fel a QR-kódot. Egyes vásárlók pedig hiába várják a visszaváltási díjat, míg mások azt tapasztalják, hogy a gépek nem fogadják el a palackokat.

A kereskedők is problémákat észlelnek, mint például az információáramlás akadozása, a javítások késése és a visszavett palackok lassú elszállítása, ami rontja a vásárlási élményt. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint rendszerszintű problémákról van szó, amelyet a hulladékkezeléssel foglalkozó szereplőknek kellene mielőbb megoldaniuk.

A Mohu Zrt. elismerte, hogy nem várták a rendszer ilyen gyors felfutását, és több automatára lesz szükség a napi tranzakciók lebonyolítására. A cég működése, akárcsak az egész hulladékgazdálkodási rendszer, még döcögősnek tűnik. A Telex cikke szerint az automaták környékén szemét, üvegszilánkok és ordítozás jellemzi a helyzetet, és vannak, akik háborús övezethez hasonlították az egyik automata környékét. A MOHU elismerte, hogy a logisztikát újra kell gondolniuk a most beérkezett adatok alapján, de szerintük a legtöbb esetben nem ők a hibásak.