Rekordösszegű bírságot szabott ki a Booking.com-ra a spanyol versenyhatóság

A spanyol versenyfelügyelet, a CNMC rekordnagyságú, 413 millió eurós (163,5 milliárd forint) bírságot rótt ki a Booking.com online utazási irodára, ami a történetük legnagyobb ilyen jellegű intézkedése.

A CNMC szerint a Booking.com visszaélt piaci erőfölényével, és olyan feltételeket szabott meg, amelyek méltánytalan egyensúlytalanságot teremtettek a spanyol szállodákkal fennálló kereskedelmi kapcsolatokban. A hatóság döntése alapján a cég évek óta könyörtelenül visszaél piaci helyzetével, elszívva a levegőt a helyi versenytársaktól.

A CNMC kifogásolja, hogy a booking.com szabályozása szerint a portállal együttműködő szálláshelyek nem kínálhatják olcsóbban a szolgáltatásaikat a saját oldalukon, mint a booking.com-on, továbbá a platform önhatalmúlag, egyeztetés nélkül ad kedvezményt a szállásokra. Emellett a platform előnyben részesítette azokat a szállodákat, amelyek több foglalást bonyolítottak le rajta keresztül, ezzel megnehezítve más online irodák piacra lépését vagy terjeszkedését.

A CNMC szóvivője szerint a vizsgált időszakban a Booking.com piaci részesedése Spanyolországban 70 és 90 százalék között mozgott. A hatóság szerint a booking.com tevékenységével elégedetlen szálláshelyek nem kérhetnek jogorvoslatot Spanyolországban, hanem csak hollandiai bírósághoz fordulhatnak.

A Booking.com közleményében kifejtette, hogy "határozottan nem ért egyet" a CNMC megállapításaival és fellebbezni fog a döntés ellen. A döntés nem jogerős, és a booking.com közölte is, hogy fellebbez ellene.

Nem csak Spanyolország lépett fel keményen, hiszen a magyar Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már 2020-ban 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a Booking.com-ra agresszív értékesítési taktikák miatt, és további 382,5 millió forintos bírsággal sújtották őket tisztességtelen üzleti gyakorlat folytatása miatt. A GVH utóvizsgálatában megállapította, hogy a Booking nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit, továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is.