Reptéri késések miatt indult hatósági eljárások száma

A Fogyasztóvédelmi Hatóság jelenleg tizenkét hatósági eljárást folytat a 2024. június 21. és július 1. közötti időszakban történt reptéri késések ügyében. A vizsgálatok szerint a késések kétharmadáért a légitársaságok felelősek.

A Fónagy János nemzetgazdasági miniszterhelyettes által a jobbikos Balassa Péter kérdésére adott válasz szerint a légitársaságok a késésekért felelősek, és a helyzetet az orosz-ukrán háború is súlyosbítja, mivel a repülőgépek nem repülhetnek át a háborúban álló országok légterén. A miniszterhelyettes kiemelte, hogy a kormány tisztában van a problémával, és intézkedéseket tervez annak megoldására.

A kormány a HungaroControl Zrt. vezérigazgatójától akciótervet kért a helyzet kezelésére, és a Fogyasztóvédelmi Hatóságot is arra kérte, hogy a késések esetén szigorúan járjon el. Fónagy János válaszában megjegyezte, hogy a kormányzati intézkedések mellett a repülőtér fejlesztése is fontos szerepet játszik a probléma kezelésében, és a repülőtér állami többségi részesedésének megszerzése után számos fejlesztés várható, mint például a hármas terminál megépítése és új kereskedelmi egységek létrehozása.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér privatizációját követően a kormány jelentős összeget, 3,1 milliárd eurót fizetett a repülőtérért, és a felvásárlás egy olyan időszakban történt, amikor az ország nehéz anyagi helyzetben van. A kormány évente 30-35 milliárd forint osztalékbevétellel számol a repülőtér működéséből. Balassa Péter kérdésére válaszolva Fónagy János hozzátette, hogy az európai légtér rendkívül zsúfolt, amit a turisztikai csúcsszezon sajátosságai és az Oroszország és Ukrajna közötti háború tovább nehezít. Emiatt számos gép Magyarország felett közlekedik, hogy elkerülje a háborús területeket.