Wizz Air és Ryanair: Nehézségek a légi közlekedésben

Egy mozgássérült utasnak a Wizz Air járatán végig kellett vonszolnia magát a folyosón, mivel a repülőn nem volt rendelkezésre álló folyosói kerekesszék. A légitársaság szóvivője szerint mély sajnálatukat fejezték ki az eset kapcsán, és jelezték, hogy azon dolgoznak, hogy minden repülőgépükön elérhetőek legyenek a szükséges eszközök. A férfi a padlón kellett, hogy elvonszolja magát a mosdóig, mivel a személyzet nem nyújtott segítséget.

A Ryanair, ír diszkont légitársaság, jelentős, 46%-os csökkenést jelentett az első pénzügyi negyedév nyereségében az előző évhez képest. A cég nettó bevétele a júniussal záruló negyedévben 360 millió euróra esett vissza, ami jelentősen elmarad az elemzők által várt 538 millió eurótól. A légitársaság vezérigazgatója, Michael O'Leary kiemelte, hogy az utasok által fizetett átlagos jegyárak 15%-kal csökkentek az előző évhez képest, ami a nagyobb árkedvezmények szükségességét tükrözi.

A Ryanair 55,5 millió utast szállított az április-júniusi időszakban, ami 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az átlagos jegyár 41,93 euró volt, ami 15%-kal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Annak ellenére, hogy a bevételek 1%-kal csökkentek, a kiegészítő szolgáltatásokból származó bevételek 10%-kal nőttek. Az üzemeltetési költségek 11%-kal emelkedtek, különösen a munkaerő költségek jelentős növekedésével. A nettó jövedelem 46%-kal csökkent 360 millió euróra, ami nem érte el az elemzők várakozásait. A Ryanair vezérigazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy a jegyárak jelentősen alacsonyabbak lehetnek a nyáron. A vállalat az egész évre 8%-os bevételnövekedést vár, feltéve, hogy az időben történő repülőgép-szállítások megvalósulnak. A negyedéves jelentést követően a Ryanair részvényárfolyama több mint 12%-kal zuhant.

A légitársaságok számára a július és szeptember közötti három hónap jelenti a profit jelentős részét, így a nyári időszak különösen fontos a Ryanair számára. A Ryanair vezérigazgatója szerint azonban a nyári viteldíjak „lényegesen alacsonyabbak” lesznek, mint tavaly, és a cég erős keresletre számít, bár az árképzés „lágyabb, mint amire számítottak”. A „közeli foglalások” arra utalnak, hogy az ügyfelek a szokásosnál jóval tovább várnak a nyári járatok lefoglalására.

A Ryanair azt is közölte, hogy a légiforgalmi irányítás kapacitását több tényező is korlátozta, többek között a külföldi sztrájkok és a szélsőséges időjárási körülmények között a biztonságos leszállás érdekében a repülőgépek közötti távolságok növelése. Michael O'Leary szerint a júniusi légiforgalmi irányítási kapacitás jelentős romlása több járat késését és törlését okozta, ami miatt sürgős a légiforgalmi irányító szolgálatok hatékonyságának javítása.