Hidrogénhajtású elektromos légitaxi sikeres tesztrepülése

A Joby Aviation amerikai cég bejelentette, hogy sikeresen tesztelték hidrogénhajtásúvá átalakított elektromos légitaxijukat, amely 842 kilométert tett meg a levegőben, csupán vízpára kibocsátásával.

A Joby Aviation vállalat nemrégiben hajtott végre egy jelentős tesztrepülést egy hidrogénhajtásúvá átalakított elektromos légitaxival, amely függőleges fel- és leszállásra, valamint vízszintes repülésre is képes. A hat propellerrel ellátott jármű 36 liter folyékony hidrogént használva tett meg 842 kilométert a kaliforniai Marina környékén, majd sikeresen landolt. A repülés során a gép kizárólag vízpárát bocsátott ki.

A Joby eredetileg tisztán elektromos, akkumulátorhajtású, drónszerű légitaxik fejlesztésével foglalkozott, de a hidrogénhajtású technológiába is belekezdtek, miután megvásároltak egy ezen a területen innovatív startupot. A vállalat célja, hogy a nagyvárosok reptereiről központokba szállítsanak utasokat ezen elektromos járművekkel.

A mostani teszt során a Joby egy már jól bevált elektromos légitaxijukból kiszerelte az akkumulátorok nagy részét, és helyettük egy 40 literes folyékonyhidrogén-tankot, valamint saját fejlesztésű üzemanyagcellákat szereltek be. Az üzemanyagcellákban előállított árammal hajtották meg a jármű hat elektromos motorját.

A Joby célja, hogy eljussanak a regionális repülésekre alkalmas, zéró károsanyag-kibocsátású, függőlegesen felszálló légitaxik sorozatgyártásáig és működtetéséig. A tesztrepülés távolsága nagyjából megegyezik San Francisco és San Diego közötti távolsággal.

A repülőközlekedés jelenleg a globális éves széndioxidkibocsátás körülbelül 2 százalékáért felelős. Az akkumulátorok hidrogéncellákkal való helyettesítése jelentősen növelheti az elektromos repülőgépek hatótávolságát, miközben nullára csökkentheti a repülés közbeni üvegházhatású kibocsátást.

A hidrogénmeghajtású közlekedés gondolata ígéretes, de vannak még megoldandó kihívások. A hidrogén robbanékony anyag, így a biztonságos tárolás és szállítás jelent kihívást. Emellett a hidrogén előállítása jelenleg drága és sok esetben környezetszennyező, ami csökkenti a menet közbeni zéró kibocsátás előnyeit. Az Egyesült Államokban előállított hidrogén 95 százaléka úgynevezett „szürke hidrogén”, amelyet földgáz szétválasztásával nyernek ki.

A „zöld hidrogén” előállítása, amely vízből elektrolízissel történik megújuló energiaforrások felhasználásával, nulla emisszióval jár, és megoldást kínálhat a megújuló energia tárolásának problémájára is, mivel a hidrogén jobban tárolható és szállítható, mint az elektromos áram.